Reynolds KORANTENG, moderátor
Kůrovcová kalamita decimuje lesy a také extrémně zvyšuje náklady na jarní opravy silnic.
Lucie BORHYOVÁ, moderátorka
Těžká nákladní auta plná dřeva a lesní techniky totiž teď, při těžbě ve velkém ničí silnice nižších tříd, které na takovou zátěž nejsou stavěné.
Reynolds KORANTENG, moderátor
Opravy budou stát po celé republice stovky milionů korun navíc.
David PIK, redaktor
Ementál by mohl závidět. Samá díra a výmol. Tak vypadají silnice tam, kde se kvůli kůrovci teď těží a odváží napadené dřevo. Hlavně silnice nižších tříd, které většinou vedou lesními úseky ničí kamiony a lesní technika. Lesní technika poničila silnice například tady mezi Jihlavou a Smrčnou.
řidič
Stoprocentně se to musí udělat. To dřevo se musí dostat pryč z toho lesa, protože je napadané kůrovcem a musí se dostat pryč, jinak ty ostatní stromy zahynou také.
David PIK, redaktor
Jenže silnice nižších tříd nejsou na neustálou mnohatunovou zátěž stavěné a pod, koly kamionů a dalších těžkých strojů se bortí.
Tomáš MÁTL, náměstek KSÚS Vysočina
Nejhorší na tom je, že těch kamionů je obrovské množství.
David PIK, redaktor
Opravy kůrovcovou kalamitou poničených silnic ve spojitosti s nejhorší zimou za posledních 10 let silničáře budou stát jen na Vysočině pořádný balík navíc.
Tomáš MÁTL, náměstek KSÚS Vysočina
Jsme vyčíslili zhruba částku okolo 100 000 000 Kč.
David PIK, redaktor
Přitom těžba dřeva napadeného kůrovcem zdaleka není u konce. Poničených silnic bude přibývat.
Tomáš MÁTL, náměstek KSÚS Vysočina
Máme pocit, že to nejhorší teprve přijde, všude jsou suché lesy.
David PIK, redaktor
Pokud to takhle bude pokračovat, silničářům prý nezbude nic jiného, než požádat o více peněz kraje, a to se pak krajské rozpočty pořádně prohnou.