Dřevařská společnost z Písku má na malém železničním nádraží v Malonicích na trati mezi Horažďovicemi a Karlovými Vary složené dřevo už od letošního dubna. Odvézt ho však stále nemůže. Nákladní kolej ve stanici byla dlouho poničená a dodnes není ve stavu, že by na ni nákladní souprava, která by kulatinu odvezla, mohla přijet. Zdevastované jsou nákladní koleje a rampy i na dalších malých českých nádražích. Stromy pokácené kvůli kůrovcové kalamitě by přitom bylo často výhodné naložit na nejbližší železniční stanici. Lesníci, těžaři a obchodníci se dřevem jsou však leckdy kvůli zanedbanému stavu nádraží nuceni vozit kmeny po silnici. „Měli jsme už dokonce přidělený vlak a volnou trať až do Malonic. Souprava ale dojela jen do Sušice. Když se to místně příslušný traťmistr dozvěděl, že má nakládat v Malonicích dřevo, tak vlak zastavil a nepustil dál, protože znal skutečný stav kolejí," popisuje majitel firmy 1. písecká lesní a dřevařská Jiří Plíva.

Pro jeho podnik to znamenalo nečekanou komplikaci. „Udělali jsme náhradní plán, sehnali jiné dřevo a vlak naložili v Sušici. Dřevo, které se mělo původně nakládat, však v Malonicích leží do dneška. Stanice je plně naložená dřevem, které leží na zemi, a přitom mělo být už dávno v Polsku," říká Plíva.

Firmě tak vznikla podle majitele škoda zhruba ve statisících korun. „Za dopravu už jsme zaplatili 400 tisíc korun, dřevo navíc může někdo krást, zabírá prostor, z původně 48hodinové nakládky už jsme tam dnes několik měsíců a nemá to řešení," stěžuje si. Podnik bude po Správě železnic požadovat peníze za vícenáklady. „Víme ale, že nyní koleje, které jsou v dezolátním stavu, opravují. Doufáme, že třeba za měsíc už tam zajedeme."
Podle Plívy nejsou lokální nádraží v Česku v dobrém technickém stavu. Zejména proto, že před kalamitou se řada z nich dlouho pro nakládku nevyužívala. „Třeba i deset let tam nikdo nebyl, takže postupně chátrala. Například Nová Pec i další malá nádraží na trase Prachatice – Karlovy Vary," uvedl.

Celý článek najdete v HN.