Přihlásit

Kůrovcová kalamita v Moravskoslezském kraji zdražuje údržbu cest

Kůrovcová kalamita, která postihla Moravskoslezský kraj, působí problémy nejen lesníkům, ale i silničářům. Kvůli zvýšené těžbě dřeva totiž stoupají náklady na údržbu silnic. Největší problémy jsou na Bruntálsku a v Beskydech. Řekl to ředitel správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm.

Právě severní Morava a Slezsko jsou kůrovcovou kalamitou nejvíce zasaženy a situace se stále zhoršuje. Největší rozvoj kalamity nastal po roce 2015, kdy území kraje zasáhlo dlouhodobé extrémní sucho. V regionu je kalamitou nejvíce postižena oblast Beskyd a Nízkého Jeseníku. Těžba dřeva roste a silničáři varují, že se to začíná projevovat na kvalitě silnic.

"My jsme už v loňském roce začali upozorňovat našeho zřizovatele, což je Moravskoslezský kraj, že jsou více a více poničené silnice druhých a třetích tříd díky tomu, že je navýšená těžba kůrovcového dřeva, která je sedminásobná," uvedl Böhm.

Kvůli narůstajícím problémům v kraji od začátku roku začal působit i takzvaný kůrovcový asistent, který by měl na základě jednání s vlastníky lesů navrhnout optimální způsob, jak by se mělo těžit a jak bude v této souvislosti koordinovaná přeprava dřeva do zpracovatelských závodů.

"Na základě toho bychom vyhodnocovali, kde si můžeme dovolit silnice opravit tak, aby to nějakým způsobem mělo efektivitu," řekl Böhm. Během půl roku by navíc měl vzniknout i materiál, který by vedení kraje mohlo předložit vládě a požadovat případné dotace na opravy silnic. Podle Böhma v souvislosti s kůrovcovou kalamitou zatím obdobný dotační titul pro komunikace ve správě kraje není.

"Těžba je v oblastech, kde silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž stavěny. Probíhá navíc tak, že na silničních pozemcích je ukládáno dřevo, pak je to přemístěno na nákladní vozidla, které to vozí do dřevozpracujících závodů," řekl Böhm. Podle něj mnohé silnice nemají potřebnou šířku, vyjíždí se na nich koleje a nakonec se naruší jejich stabilita.

Příkladem silnice zničené těžbou kůrovcového dřeva je například komunikace mezi Holčovicemi a Karlovicemi, obdobných cest ale přibývá. Už loni silničáři museli na Bruntálsku přidávat finanční prostředky na údržbu, navíc očekávají, že náklady budou dále růst.

Podle ČTK, red.

(0 hlasů)

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Hlavní zprávy

Cena lesů za časů kůrovce

Cena lesů za časů kůrovce

Lesnictví

Od roku 2018 se začínají objevovat informace, že by se někteří vlastníci lesa mohli pod tlakem problémů s kůrovcem začít zbavovat lesa pod cenou. Podle...

Poslaneckou úpravu lesního zákona vláda podpořila

Poslaneckou úpravu lesního zákona vláda podpořila

Lesnictví

Aktualizováno. Ministerstvo zemědělství možná dostane pravomoc zasahovat v případě mimořádných situací nad rámec zákona hospodaření s lesy s cílem co nejvíce omezit škody. Vláda na...

Vznikla Lesnická výzva, připojit se můžete i vy!

Vznikla Lesnická výzva, připojit se můžete i vy!

Lesnictví

Lesnická výzva je společným prohlášením profesních lesnicko-dřevařských organizací a dalších subjektů s vazbou na lesnictví, které upozorňují na obrovská rizika, jež může přinést podcenění dopadů současné...

Nejvíce nejvýhodnějších nabídek v tendru 2019+ podala Jihozápadní dřevařská

Nejvíce nejvýhodnějších nabídek v tendru 2019+ podala Jihozápadní dřevařská

Lesnictví

Státní podnik Lesy České republiky (LČR) téměř dokončil osmimiliardový lesnický tendr 2019+. Ze 47 soutěžených jednotek uzavřel s lesnickými firmami smlouvy na 39 jednotkách. Z 39...

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR

Naše další weby