logo Silvarium tisk

Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) by kůrovcová kalamita mohla skončit za tři až pět let. Ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD) k tomu dodal, že záleží i na množství srážek. Ministři to řekli novinářům po sobotní schůzce poradního týmu prezidenta Miloše Zemana. Zúčastnění mimo jiné konstatovali, že kalamita mohla skončit už před lety, ale že resort zemědělství pochybil.

Ministerstvo zemědělství vlastníkům lesů už dříve vyčlenilo 2,5 miliardy korun na obnovu pozemků zasažených kůrovcem, letos pokračuje v postupném vyplácení peněz a prodloužilo lhůtu na zalesnění až na pět let. „Co je důležité, že jsme ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí hlavně otevřeli rozsah těch stromů, které tam mohou být," dodal Toman. Podle něj je třeba zkoušet, které druhy stromů se nejlépe vyrovnají se změnou klimatu.

Celý článek najdete zde.

Komentáře  

+11 # Starý 2020-03-02 22:03
Ještě k článku, vyplacených 2.5 miliardy hned druhý den po ukončení podání žádosti na kraje ???

Hned jdu zjišťovat u malých vlastníků, jak to je a dám "echo" , ale té rychlosti nevěřím.....
+19 # vesničan 2020-03-02 13:00
Nešlo. V tu dobu již byla veškerá půda na polích zdevastovaná tak, že již žádná, která je schopna zadržet vodu není a pole kolem lesů okamžitě po dešti vysychají. Zadržování vody se nechalo pouze na smrkových porostech v lesích. No a hold smrky to sami nezvládly. A sucho nahrálo kůrovci pěkně do karet.
-17 # Vladimír Pelíšek 2020-03-02 16:19
Já si také myslím, že nešlo. V roce 2015 byly smrkové porosty už v tak dlouhodobém stresu, že se v podstatě čekalo na téměř jakýkoliv "podnět". Jde o klasickou záměnu příčiny a následku. Pokud mám např. tovární halu, kde jsou všude na zemi rozlité kaluže benzínu, kterými se brodí dělníci a vesele pokuřují, nemá cenu za následný požár obviňovat zrovna kteréhokoliv z nich, pokud nebudeme zároveň řešit, jak bylo vůbec možné, že se tam benzín rozlil a týdny či dokonce měsíce s tím nikdo nic nedělal.
Když se podívám na novodobou historii, první "výkop" byl od let 1990-1992, který začal suchým létem 1990 a skončil nejteplejším srpnem všech dob - 1992. 1993 začal extrémně suchým a teplým jarem. To, co nastalo, už chladné a vlhčí roky 1995-1998 nezastavily. Po roce 2000 už byla jen v ČR dvě obrovská a technicky už nezvladatelná ohniska - Šumava a podhůří Jeseníků. Bylo už jen otázkou času, kdy to pak "bouchne".
Dokonce i Klewar připouští, že smrk je u nás v trvalém stresu - co se dá potom čekat? Stačí malá jiskra a jde to všechno do háje.
Teď "shoří", co bude moct, protože už je březen a atlantické proudění se dřív nebo později unaví. Až to nastane, povede to vzhledem k ročnímu období k teplému a suchému počasí. Proces už ve většině země běží na "autopilota", výsledek je už prakticky jasný.
+17 # Starý 2020-03-02 21:57
Pane Pelíšku, i když některé vaše názory beru a docela vážně.
Tak prosím při suchu a suché klimatické změně stromy schnou !!!!
Ale rozhodně to neznamená, že se namnoží škůdce, který se množí až od určitého základu a ten základ někdo špatnými postupy - výběrová řízení, ponechání hroubí zbytků a pod ´. si vypěstuje, v tomto máte pravdu, že to započalo o dost dříve, ale u jednoho velkého podniku, od kterého se veze vše...
+4 # milan.kosulic 2020-03-03 07:09
Byl jsem u toho (na severu Moravy) od počátku LČR, a ještě o 10 let dřív. Bezprostředně jsme sousedili s Polskem a známe jejich podmínky. Tam měli a mají místní správci mnohem větší svobodu rozhodování, komu a jakým způsobem zadají práce. Výsledek je stejný - holiny u nich i u nás.
Aby se kůrovci udrželi na uzdě za klimatických podmínek, jaké panují v posledních desetiletích, potřebujete 1. extrémně důsledné revírníky a správce a 2. tihle lidé musejí mít absolutně volnou ruku, 3. takových lidí musíte mít většinu. Tohle nemůžete splnit nikde, nejen u s.p. Osobně znám za ty roky pouze dva takové výjimečně důsledné lidi, ale oba jsou uprostřed moře těch "normálních".
LČR potažmo MZe mají máslo na hlavě, ale za všechno nemohou.
-23 # Vladimír Pelíšek 2020-03-03 08:33
Minulý týden jsem si přečetl pravidelnou roční zprávu o počasí ve městě Vsetín, za rok 2019. Říká se tam, že po letech, která byla nejen teplotně nadprůměrná, ale i na podmínky okresu Vsetín suchá (roční srážky "spadlyů až k 700 mm), byl rok 2019 opět srážkově nadprůměrný, kdy i v samotné měřicí stanici ve městě (340 m.n.m.) bylo naměřeno nějakých 930 mm ročních srážek.
Okres Vsetín patří v rámci republiky k nejpostiženějším. Navzdory pro smrk "tabulkově" nadprůměrně vhodným podmínkám, vždyť podobné polohy na Vysočině mají při srovnatelných teplotách o třetinu srážek méně.
Přesto se i tady kalamita rozvinula do téměř apokalyptických rozměrů, a to hlavní na řadě míst začne až za měsíc, dva.
K zastavení kalamity nepomůžou vysoké srážky, ani nižší teploty (rok 2019 byl chladnější než 2018). Nepomůže mimořádně mrazivá zima, která stejně nepřijde. NEPOMŮŽE NIC. Při jakýchkoliv srážkách, při jakékoliv zásobě vody v půdě z předjarního tání, stačí několik měsíců fyziologického sucha v době vegetace, a mělce kořenící smrk ztratí schopnost bránit se lýkožroutovi.
Opakuju to tady těm mastodontům už snad potisící. Každý organismus, každá dřevina má své fyziologické hranice, v nichž je schopna růst, v nichž je schopna přežít. Pokud se dostane mimo tento rámec, stává se přirozenou kořistí svých nepřátel. POKUD V OBDOBÍ PŘÍZNIVÉM PRO RŮST A MNOŽENÍ BROUKA ZCELA VYSCHNE MĚLKÝ PŮDNÍ PROFIL, V NĚMŽ JE SMRK SCHOPEN KOŘENIT, NEMÁ SMRK OBRANNÉ MECHANISMY vůči lavinovitě se množícímu lýkožroutovi. Nemá je, protože není dřevinou na podobné podmínky uzpůsobenou - ani v severské tajze, ani ve vysokých horách pod subniválním pásmem nic jako několikaměsíční sucho spojené s tropickými či letními teplotami neexistuje.
Pro některé "odborníky", kteří by nejraději rozdojovali kozla, je tato elementární logika těžká k pochopení. Smrk vydrží do budoucna jen tam, kde k tomuto proschnutí za vysokých teplot nedojde, z jakýchkoliv důvodů.
+8 # Starý 2020-03-03 19:55
Jen nechápu, kde se tu vzal ze dne na den ten "lavinovitě se množící kůrovec" !!!!
Asi přiletěl z marsu.... že by už útočili ????

Když už ten smrk kape suchem a má to za pár...on za to nemůže nikdo reálný že???

Kozla jsem rozdojil a "kůrovec neexistuje" - vaše logika !!!
-15 # Vladimír Pelíšek 2020-03-03 20:23
Nepriletel z Marsu. Kůrovec se dřív nebo později stává součástí KAŽDÉHO smrkového lesa, umělého či přírodě blízkého. Taková ta představa lesních technologu, ze brouka mazanymi zásahy vyeliminuji do poslední krovky, je směšná a trapná. Smrkový porost si v sobě nese brouka, jako mate Vy, já, kdokoliv v sobě prave v této chvíli mj. i miliony zlatých stafylokoku. Pokud bude Vaše imunita v pořádku, nic se nestane, zůstanete zdravý. Pokud se ale špatne oblečete, nebudete jist, spat apod., stanou se z těch milionu stovky milionu či miliardy, a Vy onemocnite anginou. U smrku to nebylo nejezeni či nedostatek spánku, ale opakovane lesní sucho a vysoké letní teploty. Jsem ovšem realista - nebojte, nebojím se, ze byste to pochopil.
+10 # Starý 2020-03-03 20:44
Nepochopil, pravda.
I Mičurin věděl, že platí jedna zásada "množit se a množit se"

Idea, že bez smrku nebude kůrovec je omyl, žere i jiné dřeviny a pokud tu budou tací co si myslí, že je pro les dobrý, tak je jednou zbažtí i ponožkami.
+23 # Rensa 2020-03-08 18:18
Prosím, kde jste sebral to o představách lesních technologů, že "brouka mazanymi zásahy vyeliminuji do poslední krovky?"
Sám se za lesního technologa považuji, ale nikdy mne nenapadlo, že by se kůrovec dal totálně zničit. Tuto, s prominutím krávovinu, čtu až nyní od Vás.
Buďte tak laskav a nespojujte s lesnictvím, co jeho součástí nikdy nebylo a není.
-18 # Vladimír Pelíšek 2020-03-09 15:04
Kde? Mám uvádět všechny články lesotechnologů, všechny příspěvky diskutujících zde, které v podstatě tvrdí, že pokud se zlikviduje, vyeliminuje, prostě z povrchu zemského nějakou důkladnou asanací vymaže kůrovec, přestanou smrky hynout?
Které vidí jako hlavní důvod kůrovcové megakalamity to, že se proti kůrovci zasahuje málo, špatně, pozdě apod., které odmítají připustit aspekt oteplujícího se klimatu?
To dělat nebudu, protože na to nemám čas. Každý nezaujatý člověk si to rád a lehce najde.
+14 # Rensa 2020-03-09 21:16
Stačí jeden, prosím.
Já to totiž nemohu nalézt.
+25 # Starý 2020-03-10 07:32
Také p. Pelíšku hledám marně. Lesníci s kůrovci vždy počítali a měli na to po dobu cca 300 let dané postupy.
Jen někdo jako "ochránci přírody", "ministerstva" a pak "jisté státní podniky" se snažili ze zažitých postupů učinit fabriku, která jen produkuje zisk ... a ono to nejde!!
No ti "ochránci" se trochu vymykají, ti mají kůrovce za přítele lesa a ne zisk, ale náklady na likvidaci a nápravu stavu skrývají za různá chráněná území....
Takže na Šumavě bude opět smrk a neaplikace nákladů na změnu+příjem z prodeje dřeva, opět znamená zisk.
Tak se mi zdá, že nejde o přírodu, ale jen o prachy...
-4 # vesničan 2020-03-08 09:11
Na to, kde se tam ten kůrovec vzal, jste se měl zeptat odborníka na slovo vzatého, ale nebojte se, já mám takovou tuchu jak by Vám odpověděl. Přiletěl ze Šumavy.
-16 # vesničan 2020-03-08 09:12
Zapoměl jsem dodat, ten odborník je pan Hroch.
-3 # vesničan 2020-03-15 08:05
Nevím, proč mi tady klikáte mínus. Vědci bádají, studujou a na to, odkud se bere kůrovec přijde jedině p. Hroch. Odkad jinak by se na druhém konci republiky vzal. Ale na druhou stranu ta moje ješitnost. Pan Pelíšek nade mnou pořád vede.
+6 # Starý 2020-03-16 13:16
Těch chyb na straně vlády je více a odkud se bere kůrovec jistě netvrdí stejnou věc jen p. Hroch.

Ale vezměme to aktuálněji, co se dnes děje....
Němci přišli na to, že se virus šíří ve stadiu kdy není poznat !!
No kolik se vrátilo našich spoluobčanů odkudkoli a chodí mezi námi........
Není pak ale jednoduché na 10 - 14 dát rovnou zákaz vycházení a pak detekovat, kam se nákaza dostala.....
Nebo stále takto přešlapovat a pak počítat ztráty v měsících, kdy asi dost velká část národa bude v léčení a karanténě ??? !!!! To se pak asi do práce chodit nebude....
Je to jen názor.....

Podobný byl pokus s kůrovcem, nepřipadá vám to tak nějak podobné... "NECH BROUKA ŽÍT".
+1 # vesničan 2020-03-16 15:07
P.Hroch tady netvrdí stále nic jiného než to, že se do republiky rozšířil kůrovec z té malé části republiky jako je kousek Šumavy. Já osobně to považuji strašnou hloupost, která oproti tomu broukovi nemá hranic. Ono asi těch příčin bude více, ta Šumava v těch příčinách není vůbec. Nevím ochránci přírody(nepatřím mezi ně, ačkoliv si té katasrofy v přírodě všímám) nikdy nechránili brouka mimo území NP. Já jsem mluvil z člověkem, který manuelně, pod hajným(než se zrušili) pracoval a ten mi říkal, nemysli si, že za totality nebyl kůrovec. Hajní po nás šli, od jara jsme museli klást pasti v podobě kůry a tam jich bylo, jako pohnojíno. A to jsme museli maximálně po 14 dnech spálit a naklást další. Říká mi, toto padlo, když zrušili funkci hajného. A dodává, nemysli si, z malých vlastníků to dnes dělá málokdo, mnoho je jich i nezvěstných. Druhý ještě více rozhodující faktor. Já už jsem to tady psal. Narodil jsem se ještě do doby, kdy se hospodařilo ještě soukromě. Celý život jsem prožil v zemědělství. Loni po sklizni obilovin jsem po dlouhé době jel trasu J.Hradec,Dačice směr jižní Morava. Nebudu popisovat apokalypsu lesů o té je toho tady napsáno dost. Ale pak za těmi lesy je apokalypsa polí. Obrovské holé lány po sklizni, které se neobdělávají, pouze po nich jezdí cisterny s randepem a maximálně se mírně škrábnou. Téměř půl roku jsou takto holé, než na nich něco vyroste vystaveny slunci. Absolutně neschopný, zadržet jakékoliv množství vody. Vážený pane. To abyste zlikvidovali brouka, to ta Šumava, no nechte jí na pokoji. K likvidaci brouka za tohoto stavu plošného (ne)hospodaření v přírodě dojde jedině tehdy, když všechny smrky sežere a vy mu s tím pomůžete zvýšeným porážením. Čili, když všechny smrky zmizí.
+1 # vesničan 2020-03-16 15:17
Ještě bych dodal, to hospodaření se takto provádí po celé republice, velké, po dost měsíců vždy holé lány, tzv. ekologické, ale moje přesvědčení, které nikdo nezvyká, že ekologicky tragické pastviny hospodářských zvířat celoročně a stali jsme se svou polohou ve střední Evropě a uzavřeným prostorem ze všech stran pohořími komínem Evropy.
+7 # Starý 2020-03-16 15:35
Vždyť s tímto plně souhlasím, psal jsem již několikrát dříve, těch příčin je vždy více, ale Šumava je jednou z cca 5 podstatných a zde mne zase jako lesáka nepřesvědčíte.....
Ještě k tomu "komínu evropy", což je vcelku výstižně řečeno, je třeba, aby toto četli i "naši vyvolení" a uvědomili si, že v komíně vše shoří jako první !!!
-3 # vesničan 2020-03-16 15:37
V tom se neschodnem, ta Šumava je rozlohou ponechaných území směšným argumentem.
-11 # Vladimír Pelíšek 2020-03-17 09:53
Máte sice pravdu, vesničane, ale tou jste tady narazil a budete umínusován, podívejte se na moje příspěvky. Tady se nehodnotí, podle toho, jestli máte nebo nemáte pravdu, ale podle toho, jestli jste někomu náhodou nešlápl na kuří oko, nevšiml si, že je nahý a neupozornil na to.
Ale k věci. Samozřejmě, že argument, že Šumava zamořila celou republiku kůrovcem, je směšný. Že spekulace typu baron Prášil, že kůrovec přeletěl z Šumavy na severní Moravu jakýmisi "vzdušnými proudy", které jaksi vynechaly oblasti blízké, zasáhly oblasti vzdálené, pak jaksi přestaly účinkovat a kůrovec se vrátil zpátky do Čech, je ubohý. Podle těchto buranů, kteří vystrčili noc z České kotliny tak maximálně do Chorvatska a to ještě prospali cestu, se šumavský kůrovec zřejmě dostal i do Vogéz nebo do Estonska. Pokud máte jiný názor, jste ultralevičácký aktivista nebo teoretik a měl byste mlčet. Toto je "diskuse" po jejich.
Šumava jim samozřejmě vadí, protože z ní byli vyhnaní a na řadě míst tam standardní lesnické řemeslo skončilo. Nejsem žádným obhájcem Hnutí DUHA, mám proti jejich názorům pár výhrad, spojuji se mnohem víc s praktickými lesníky, lidmi se zkušenostmi a určitě ne teoretiky.
Za tu směs nenávistné hlouposti, jakou tady předvádí například Hroch, by byli takoví lidé z jiných diskusí vyloučeni. Argumenty je nezajímají, pokud nějaký uvedete, protiargument nečekejte, dostanete akorát mínus.
Za vrchol drzosti pak považuji jejich napadání poctivých lesníků pana Košuliče, kteří desítky let trpělivě bojují s kůrovcem na Moravě, kteří ví, co je to václavka a té situaci čelili ještě dávno před Šumavou a jejími bezzásahovými zónami, a těmito ubožáky jsou označováni za fanatické aktivisty apod. Kolik zachránili, vypěstovali, udrželi lesa takový Hroši? Kolik vypěstovali a udrželi jedle, buku, jakou plochu zachránili před deforestací?
Je to obraz bídy a zkázy českého lesnictví. Smrkové mánie, jejíž dopady hnijí v mozcch těchto lidí dodnes a lesy, kde bohužel dosud smí být tito aktivní, na to doplácí.
Milí soudruzi mínusáři! Máme tady koronavirovou epidemii, která na dalších několik měsíců ochromí Evropu. Jestli byl loni nedostatek pracovníků a firem k odstraňování škod v hynoucích smrkových plantážích, které v Čechách nazýváte eufemisticky "lesem", tak letos to teprve bude to pravé tóčo! Už 30 let mohlo na řadě míst něco úplně jiného, ale VAŠÍ VINOU to tam neroste VAŠE jsou škody, které tím vznikly. A nebojte se nic, společnost to dobře ví a spočítá vám to.
+2 # vesničan 2020-03-17 15:23
No jo, ale já p. Pelíšek tomu mínusování již vůbec nerozumím. V jednom příspěvku pochválím p. Hrocha jako odborníka, jak neomylně odhalil cestovatelskou vášeň kůrovce českou kotlinou. Dostanu mínusy. Tak obrátím, řeknu že to je volovina, dostanu zase mínusy. Mě to připadá, jako kdyby se ti mínusáci před hlasováním opili. Jestli by se jim dopředu nemělo dát dejchnout. Ale stejně mě stále mrzí, že nade mnou vyhráváte. Asi v tom hraje doopravdy skutečnost, že jsem p. Hrocha taky pochválil.
-4 # Vladimír Pelíšek 2020-03-17 18:55
Oni budou opilí zřejmě permanentně. Což o to, to by se dalo ještě zachránit, ale obávám se, že i kdyby vystřízlivěli, velký rozdíl tam nebude. Vezměme si to v jednoduchých číslech. Na diskusi tohoto webu se dnes objevily možná nějaké tři příspěvky. Přesto se našlo DEVĚT(!) lidí, kteří si dali tu práci omínusovat můj jediný příspěvek. Kdysi dávno jsem tady čekal nějakou polemiku, a ona tu i bývala. Nikdo nejsme neomylný, všichni se v něčem mýlíme a v něčem máme zase pravdu. od toho je konckonců diskuse, abychom si navzájem své názory vyjasňovali a přiučili se jeden od druhého.
Ale ti mínusovači, to je banda ratlíků. Oni ví, že kdyby něco napsali, mohli by vypadat jako pitomci, protože by se třeba ukázalo, že o problému nemají šajnu. Zároveň si ale potřebují zavrčet, štěknout, kopnout. No tak tedy dají mínus, a jak jsem zjistil, tak někteří i víckrát. Takový je obraz zkázy diskuse na ODBORNÉM webu českého lesnictví. Co byste pak chtěl od těch, kteří se ani na návštěvu tohoto webu necítí? Myslím, že když toto uvážíme, jsou na tom naše lesy ještě dobře, protože kdyby měli tito lidé neomezenou moc, vypadalo by to tady jako na Marsu.
+12 # Starý 2020-03-03 20:01
Velká pravda a všechny převálcoval stát a jeho vedení a pár velkopodnikatelů....
Ta historie mi není cizí a dosud věřím, že těch pravých lesáků, revírníků a správců, hajných a dalších co tíhnou k lesu je daleko více. Samozřejmě včetně vás i když tu obhajujete trochu neobhajitelné organizace a jejich způsoby.
Tím neříkám, že máte špatné názory a náhled, se kterým se slučuji.
+9 # Starý 2020-03-02 10:43
V r. 2015 a následně jste páni "vládnoucí" učinili z malého i arového vlastníka lesa subjekt rovnající se zemědělskému podniku s plochami hojně plošně dotovaných polí a lánů.
Tomu jste přizpůsobili legislativu a dnes je sklizeno....

Jedna obrovská chyba, kterou budete napravovat dalších min. 80 let !!!

Víte, vůbec kolik je to generací v našem pokolení, které dík i dnešní praxi nebudou takový les chtít ani vlastnit i pěstovat... a co měníte-nic .... jen mluvíte o podporách, které se krásně rozptylují do různých zbytečných dokumentací a pod...je potřeba dělat a tu práci výrazně zjednodušit !!!! Jde vám to?

Rychlá podpora - zrušit pozemkovou daň z lesů, povolit bez zbytečných školení, evidencí a pod. (krade to čas pro práci a použije se max po dobu 5 let a cca 1x ročně, pak 80-100 let nic) chemii pro malé vlastníky a opět zaručit, že si ji mohou koupit (souvisí s ochranou proti buřeni a pod.), Ihned plošně podpořit na cca 5-10 let pěstování nových lesů a to ne 1-3 tisíci, ale 10 -15 tisíci-jen na pár let !!!, ihned zredukovat stavy přemnožené zvěře, až holiny zabuření a zarostou, tak to už současní myslivci vůbec nezvládnou, zejména pokud jim to nejde již dnes, když zvěř vidí na 100 i více metrů... v houští to opravdu nepůjde, dotačně ihned podpořit oplocování a to i dotací na nákup pletiva a materiálu - nejde u toho podvádět a vše lehce v lese změřit, tak proč otálet...

Mám pokračovat ... jednoduchá řešení jsou účelná a ne Vaše mohutné podmínky, novelizace, schvalování a obecně řečeno, přešlapování na místě, kdy už čas vaše kroky dávno předstihl....

Zajímá tu někoho problém malých vlastníků lesů???
-15 # Vladimír Pelíšek 2020-03-03 08:41
Určitě zajímá, já sám jsem malým vlastníkem a určitě jím i zůstanu, ledaže bych zdědil nějakou miliardu po neexistujícím strýčkovi.
Jenže tady to vaše věčné stýskání a nadávání těm "pánům", co desí někde nahoře a obyčejnému člověku škodí, nikomua v ničem nepomůže. Chápu, že si potřebujete nějak ulevit - ale nic jiného od toho nečekejte. I malý vlastník, v jakékoliv oblasti, pokud není líný tlučhuba a notorický stěžovatel, či snad nemocný apod., si může vyrobit vlastnoruční oplocenku. I on může chodit každý podzim až do mrazu či sněhu se štětcem a vesele natírat jedličky či boučky. I on může motorovou pilou z OBI vyřezávat postupně smrky a bezútěšnou plantáž tak za pouhých 20 let zcela plynule a šetrně proměnit na něco, co se lesu aspoň vzdáleně podobá.
Já to tak dělám, pane Starý. Dělal jsem to tak už jako student s tisícovkou kapesného na měsíc, dokonce jako žák šesté třídy ZŠ. A budu to pravděpodobně dělat, dokud neumřu.
Hledat pořád důvody, proč něco údajně vůbec nejde, to nikomu nepomůže. Najdete maximálně několik podobně frustrovaných jedinců, kteří Vám přidělí soustrastné plusy, čímž to skončí.
+5 # Starý 2020-03-03 19:48
Každý z nás dvou věc vnímá jinak, vy to chcete vidět takto a neberu vám to. Je to váš subjektivní dojem.

Můj účel je jednoduchý a daleko prostší....
A to dát veřejnosti a zejména těm, od běžných starostí normálního člověka, odtržených "pánů", kteří dle mého takto i rozhodují, pohled těchto lidí na věc a věcné argumenty, jak věc řešit a kde je chyba.

Je to rozdíl, který bych rád mezi námi dvěma smazal a spojil se ve věcech ve prospěch lesa.

Samozřejmě s různými způsoby a s ohledem na čas a zkušenosti činím jak vy, ale problémy, které nás potkávají tu budu i dále řešit a říkejte si tomu jak chcete.... dál se těším na vaši kritiku.

S pozdravem, snad ještě lesu zdar !!!

Jako student jsem měl 10 korun na týden , při podobném přístupu a také jsem to nějak utáhnul, ale při inflaci a pod. je mezi námi přec jen trochu rozdíl.
Ovšem energie bylo více a i vás čeká útlum, však to poznáte.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě