logo Silvarium tisk
Název: Likvidace polomů po orkánu Kyrill
Zdroj: Radiožurnál
Datum: 11.05.2007
Moderátor: Vít Dvořák
Relace: Ozvěny dne 12:00

Moderátor (Vít Dvořák):
Likvidace kalamity v šumavském národním parku po lednovém orkánu pokračuje a ne bez problémů. Akutní nedostatek vagónů na odvoz vytěženého polomového dřeva, taková je aktuální situace v regionech hurikánem Kyrill postižených. Jak už jsme slyšeli ve zpravodajské části poledních Ozvěn dne, těžba výrazně na mnoha místech předbíhá tolik potřebný odvoz dřeva k dalšímu zpracování. Jak konkrétně nedostatek vagónů od Českých drah komplikuje život lesnickým a zpracovatelským firmám? Na to se teď chci zeptat pana Richarda Chyby, ředitele obchodní společnosti JCL obchod České Budějovice, která zabezpečuje odvoz dřeva z jihočeských lesů. Dobré poledne.

Host (Richard Chyba):
Dobrý den.

Moderátor (Vít Dvořák):
Pane řediteli, jaké problémy tedy máte?buďte konkrétní, prosím.

Host (Richard Chyba):
Požadavky, naše požadavky, které máme na České dráhy, jsou plněny zhruba jen na 40 %. Tento stav způsobuje to, že nejsme schopni plnit ani uzavřené smlouvy, které máme. Pracně jsme vybojovali smlouvy na dříví, kterého je přebytek a nejsme ho schopni dodávat po drahách prostřednictvím vagónů.

Moderátor (Vít Dvořák):
Laik si určitě řekne, jak to je možné, objednávali jste ty vagóny včas a v dostatečném počtu?

Host (Richard Chyba):
Dráhy oficiálně přiznaly, že plněj požadavky svých zákazníků jen na 40% a že musí plnit další dlouhodobé smlouvy, které mají zejména pro uhelné pánve a pro výrobce železa.

Moderátor (Vít Dvořák):
Takže vaše objednávka ale včas byla podána, je to tak?

Host (Richard Chyba):
Ano, ano.

Moderátor (Vít Dvořák):
Jaké konkrétní dopady to bude mít?

Host (Richard Chyba):
Konkrétní dopady budou v tom, že samozřejmě nebudeme schopni plnit smlouvy, který máme uzavřený, hrozí nebezpečí přemnožení kůrovce v jižních Čechách, protože toto dříví může být napadeno kůrovcem a zejména kulatinové sortimenty budou znehodnoceny, takže hrozí obrovské finanční ztráty.

Moderátor (Vít Dvořák):
Tolik Richard Chyba, ředitel obchodní společnosti JCL obchod České Budějovice, děkuju, pane řediteli, na slyšenou.

Host (Richard Chyba):
Na shledanou.

Moderátor (Vít Dvořák):
No a samozřejmě, že jsme se spojili i s Českými drahami, slyšet by nás v tuhle chvíli měl pan Rodan Šenekl, náměstek generálního ředitele Českých drah pro nákladní dopravu, i vám dobré poledne.

Host (Rodan Šenekl):
Dobré dopoledne, Šenekl u telefonu.

Moderátor (Vít Dvořák):
Já se jmenuju Dvořák, dobrý den. Co těm výtkám těžařů říkáte, pane náměstku?

Host (Rodan Šenekl):
Já jsem dobře poslouchal pana ředitele Chybu, do velké míry pan ředitel má samozřejmě pravdu, je potřeba ovšem vidět, že Kyrill přišel v lednu a náprava té situace má určitou setrvačnost, my jsme uvolnili 200 milionů korun koncem února na opravu vozů neprovozuschopných.

Moderátor (Vít Dvořák):
Promiňte, ale teď je květen.

Host (Rodan Šenekl):
Jak říkám, ten stav má určitou setrvačnost a samozřejmě a tak dále, nebyli připraveny ze dne na den zahájit opravy a tak dále, to znamená, že ten stav by se měl změnit zhruba do týdnů, my některé vozy vracíme ze zahraniční a jak jsem již řekl, 200 milionů korun vlastně by se mělo projevit v podobě dalších vozů, které bychom do oběhu měli pro naše zákazníky dát.

Moderátor (Vít Dvořák):
Rozumím tomu tedy dobře tak, že vagóny, které nepotřebujete delší dobu, tak stojí neopravené, nepoužitelné na kolejích?

Host (Rodan Šenekl):
V minulosti tomu tak bylo, některé vozy dokonce v minulosti jsme i do zahraniční pronajímali, ovšem ten stav v těch posledních 3 měsících se samozřejmě změnil a děláme maximum pro to, abychom ty zákazníky uspokojovali. Je také pravda to, že jsme v poslední době začli uspokojovat zákazníky, s kterýma máme dlouhodobé vztahy, to znamená, které nepostihl orkán Kyrill, ale jsou to přece jenom ty uhelné i železářské společnosti, kde pod hrozbou sankcí bychom vlastně měli přednostně uspokojovat.

Moderátor (Vít Dvořák):
Neodpustím si poznámku, že to je trošku divné hospodaření neopravovat vagóny, když jste zrovna včera ohlásili zisk. Chci se zeptat ještě ale na jednu věc, dokdy tedy mohou těžaři počítat se zlepšením situace?

Host (Rodan Šenekl):
Já jsem přesvědčen o tom, že v následujících 14 dnech by situace pro některé dřevařské společnosti by se měla výrazně změnit, například 100 vozů vracíme v současné době z Polska, například Vojenské lesy a další společnosti tyto vozy přednostně obdrží.

Moderátor (Vít Dvořák):
Slibuje náměstek generálního ředitele Českých drah Rodan Šenekl, děkuju pane náměstku, na slyšenou.

Host (Rodan Šenekl):
Děkuji taky, na slyšenou.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě