Přihlásit

Nárůst přeprav dřeva po železnici (Železniční magazín)

První obsluhu Světlé Hory zajistila společnost ČD Cargo ve středu 5. 9. 2018, a to v podobě přísunu prázdných vozů pro nakládku; první ložený vlak odsud odjel hned další den. 

V důsledku potřeby odvozu několikanásobné vyšších objemů komodity oproti běžnému stavu nejde o jediný případ znovuobnovení pravidelné nákladní dopravy na severní Moravě. Například již v květnu 2017 byla zavedena přeprava dřeva také na trati č. 314 Opava východ - Svobodné Heřmanice, na níž obsluhu zajišťuje opět ČD Cargo, a to v podáni jednoho páru manipulačních vlaků. V případě této tratě nejde až tak o obnovu provozu nákladní dopravy, neboť ČD Cargo zde obsluhuje několikrát do roka nakládku exportní břidlice v dopravnách Mladecko a Svobodné Heřmanice, nicméně velmi sporadicky dle potřeby, takže jakousi pravidelnost zde přinesla až nakládka kalamitního dřeva.

Manipulační vlaky zde bývají vypravovány v pracovní dny, v roce 2017 to bylo až do dopravny Svobodné Heřmanice, letos už jen do dopravny Mladecko.

Podhůří Jeseníků zasáhla v uplynulých letech nebývalá kůrovcová kalamita, která za sebou zanechala rozsáhlá území usychajících lesů. Kůrovci (zejména lýkožrout smrkový a lýkožrout severský) se kvůli suchému počasí v roce 2015 přemnožili především na Moravě a ve Slezsku, ale také v jižních Čechách. V roce 2016 začal plošný rozpad smrkových porostů v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, na jihozápadní Moravě a v jižních Čechách. V roce 2017 se plošná kalamita rozšířila i do podhůří Jeseníků a Beskyd, pokračovala na jihozápadní Moravě a dále se šířila do podhůří Šumavy a Českého lesa v Jihočeském a v Plzeňském kraji.

Za čtyři roky kalamity (2014 - 2017) bylo na severní Moravě vytěženo neuvěřitelných cca 5 mil. m3 dřeva. Za jediný rok je tedy objem těžby v Jeseníkách výrazně vyšší než v Národním parku Šumava, kde v letech 2008 - 2012 dosáhla kůrovcová těžba objemu cca 1,1 mil. m3. Dle údajů společnosti Lesy České republiky se jen v roce 2016 vytěžilo na čtyřech lesních správách LČR v dotčené oblasti (Albrechtice, Bruntál, Vítkov, Šternberk) téměř 1,7 mil. m3 dřeva. Přitom 1 m3 dřeva lze přirovnat k jednomu průměrnému stromu v hospodářském lese. Výsledkem jsou tisíce hektarů holin a alarmující dopady na životní prostředí a na funkce krajiny. 

Nenaplňují se, bohužel, ani přání lesáků, aby se kůrovcová kalamita nerozšířila do vyšších poloh Hrubého Jeseníku, tedy na území Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, čehož důsledkem je i obnovení nakládky v dopravně Světlá Hora.

České lesy pokrývají plochu 2,7 mil. hektarů, přičemž za posledních 50 let se jejich výměra zvětšila o necelá 3 %. Na zhruba pětině území ČR jsou aktuálně přijata mimořádná opatření. Základem ochrany lesa proti kůrovcům je aktivní vyhledávání kůrovcových stromů (stromy kůrovcem aktuálně napadené, ale jím ještě neopuštěné), jejich těžba a včasná asanace (zahubení kůrovce, který se v nich pod kůrou vyvíjí). K obraně proti kůrovci se používají odchytová zařízení, zejména lapáky, tj. úmyslné pokácené stromy, a feromonové lapače. Vlastníci lesů mají podle lesního zákona povinnost chránit porosty před škodlivým hmyzem a zabránit jeho dalšímu šíření. To samé platí i pro osoby, které skladují napadené dřevo nebo užívají pozemky mimo les, na nichž je napadené dřevo uskladněno.

Tato situace s sebou nese nejen nadmíru pracovní a dopravní zátěže, ale dlouhotrvající přebytek dřeva znamená, že odběratelé nejsou schopni vytěžené dřevo zpracovat ani jej prodat, kromě toho, že klesá cena této komodity. Pro železnici je pak důsledkem např. i nedostatek vozů vhodných pro přepravu kulatiny, neboť vozební ramena se prodlužují, ložené vlaky „postávají" po Evropě a čekají na vykládku.

Důsledkem pro odvoz kulatiny z postižených oblastí (míst nakládky) jsou pak nepravidelné přístavby vozů, příp. jejich nedostatečné počty, což činí potíže lesním společnostem v dohodnutém systému svozu dřeva z lesů k nakládce. ČD Cargo si proto operativně zapůjčuje vozy vhodné stavby od různých dopravců, v případě zde zaznamenaného výkonu do Světlé Hory šlo o vozy PKP Cargo.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Hlavní zprávy

SVOL předalo petici "za prosperující lesy" poslancům

SVOL předalo petici "za prosperující lesy" poslancům

Lesnictví

Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů předalo 13. listopadu „Petici za zdravé a prosperující lesy pro příští generace" místopředsedovi Petičního výboru Poslanecké sněmovny Stanislavu Blahovi...

Read more
Sněmovní výbor podpořil rozpočet MZe na příští rok, obává se kůrovce

Sněmovní výbor podpořil rozpočet MZe na příští rok, obává se kůrovce

Lesnictví

Sněmovní zemědělský výbor podpořil 7. 11. 2018 návrh rozpočtu ministerstva zemědělství na příští rok. Příjmy mají činit 35,3 miliardy a výdaje 57,4 miliardy korun. Rozdíl...

Read more
LDK kritizuje Hnutí Duha za vyzývání k protiprávnímu jednání

LDK kritizuje Hnutí Duha za vyzývání k protiprávnímu jednání

Lesnictví

Doplněno o reakci Hnutí Duha 9. 11. Lesnicko-dřevařská komora ČR (LDK) se v tiskové zprávě ze dne 8. 11. 2018 důrazně ohradila vůči iniciativě Hnutí Duha...

Read more
Nejvíce vítězných nabídek v tendru 2019+ podala Jihozápadní dřevařská

Nejvíce vítězných nabídek v tendru 2019+ podala Jihozápadní dřevařská

Lesnictví

Aktualizováno o přehled nabídek. Vítězem osmimiliardového tendru státního podniku Lesy České republiky (LČR) na lesnické práce a prodej dřeva 2019+ pro léta 2019 až 2023...

Read more

4°C

ČR - aktuální počasí

Přev.jasno

Vlhkost: 82%

Vítr: 16.09 km/h

  • 15 Lis 2018 10°C 1°C
  • 16 Lis 2018 6°C 0°C

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR

Naše další weby