Přihlásit

Nárůst přeprav dřeva po železnici (Železniční magazín)

První obsluhu Světlé Hory zajistila společnost ČD Cargo ve středu 5. 9. 2018, a to v podobě přísunu prázdných vozů pro nakládku; první ložený vlak odsud odjel hned další den. 

V důsledku potřeby odvozu několikanásobné vyšších objemů komodity oproti běžnému stavu nejde o jediný případ znovuobnovení pravidelné nákladní dopravy na severní Moravě. Například již v květnu 2017 byla zavedena přeprava dřeva také na trati č. 314 Opava východ - Svobodné Heřmanice, na níž obsluhu zajišťuje opět ČD Cargo, a to v podáni jednoho páru manipulačních vlaků. V případě této tratě nejde až tak o obnovu provozu nákladní dopravy, neboť ČD Cargo zde obsluhuje několikrát do roka nakládku exportní břidlice v dopravnách Mladecko a Svobodné Heřmanice, nicméně velmi sporadicky dle potřeby, takže jakousi pravidelnost zde přinesla až nakládka kalamitního dřeva.

Manipulační vlaky zde bývají vypravovány v pracovní dny, v roce 2017 to bylo až do dopravny Svobodné Heřmanice, letos už jen do dopravny Mladecko.

Podhůří Jeseníků zasáhla v uplynulých letech nebývalá kůrovcová kalamita, která za sebou zanechala rozsáhlá území usychajících lesů. Kůrovci (zejména lýkožrout smrkový a lýkožrout severský) se kvůli suchému počasí v roce 2015 přemnožili především na Moravě a ve Slezsku, ale také v jižních Čechách. V roce 2016 začal plošný rozpad smrkových porostů v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, na jihozápadní Moravě a v jižních Čechách. V roce 2017 se plošná kalamita rozšířila i do podhůří Jeseníků a Beskyd, pokračovala na jihozápadní Moravě a dále se šířila do podhůří Šumavy a Českého lesa v Jihočeském a v Plzeňském kraji.

Za čtyři roky kalamity (2014 - 2017) bylo na severní Moravě vytěženo neuvěřitelných cca 5 mil. m3 dřeva. Za jediný rok je tedy objem těžby v Jeseníkách výrazně vyšší než v Národním parku Šumava, kde v letech 2008 - 2012 dosáhla kůrovcová těžba objemu cca 1,1 mil. m3. Dle údajů společnosti Lesy České republiky se jen v roce 2016 vytěžilo na čtyřech lesních správách LČR v dotčené oblasti (Albrechtice, Bruntál, Vítkov, Šternberk) téměř 1,7 mil. m3 dřeva. Přitom 1 m3 dřeva lze přirovnat k jednomu průměrnému stromu v hospodářském lese. Výsledkem jsou tisíce hektarů holin a alarmující dopady na životní prostředí a na funkce krajiny. 

Nenaplňují se, bohužel, ani přání lesáků, aby se kůrovcová kalamita nerozšířila do vyšších poloh Hrubého Jeseníku, tedy na území Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, čehož důsledkem je i obnovení nakládky v dopravně Světlá Hora.

České lesy pokrývají plochu 2,7 mil. hektarů, přičemž za posledních 50 let se jejich výměra zvětšila o necelá 3 %. Na zhruba pětině území ČR jsou aktuálně přijata mimořádná opatření. Základem ochrany lesa proti kůrovcům je aktivní vyhledávání kůrovcových stromů (stromy kůrovcem aktuálně napadené, ale jím ještě neopuštěné), jejich těžba a včasná asanace (zahubení kůrovce, který se v nich pod kůrou vyvíjí). K obraně proti kůrovci se používají odchytová zařízení, zejména lapáky, tj. úmyslné pokácené stromy, a feromonové lapače. Vlastníci lesů mají podle lesního zákona povinnost chránit porosty před škodlivým hmyzem a zabránit jeho dalšímu šíření. To samé platí i pro osoby, které skladují napadené dřevo nebo užívají pozemky mimo les, na nichž je napadené dřevo uskladněno.

Tato situace s sebou nese nejen nadmíru pracovní a dopravní zátěže, ale dlouhotrvající přebytek dřeva znamená, že odběratelé nejsou schopni vytěžené dřevo zpracovat ani jej prodat, kromě toho, že klesá cena této komodity. Pro železnici je pak důsledkem např. i nedostatek vozů vhodných pro přepravu kulatiny, neboť vozební ramena se prodlužují, ložené vlaky „postávají" po Evropě a čekají na vykládku.

Důsledkem pro odvoz kulatiny z postižených oblastí (míst nakládky) jsou pak nepravidelné přístavby vozů, příp. jejich nedostatečné počty, což činí potíže lesním společnostem v dohodnutém systému svozu dřeva z lesů k nakládce. ČD Cargo si proto operativně zapůjčuje vozy vhodné stavby od různých dopravců, v případě zde zaznamenaného výkonu do Světlé Hory šlo o vozy PKP Cargo.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Hlavní zprávy

Kraje dostanou peníze pro řešení kůrovcové kalamity

Kraje dostanou peníze pro řešení kůrovcové kalamity

Lesnictví

Kraje mají dostat od ministerstva zemědělství peníze na pracovníky, kteří budou vyřizovat žádosti soukromých vlastníků lesů o státní pomoc při obnově lesů po kůrovcové kalamitě...

ALSOL: Na kalamitu reagujeme navýšením výsadby a investicemi do cest a skladů

ALSOL: Na kalamitu reagujeme navýšením výsadby a investicemi do cest a skladů

Lesnictví

Téměř pět milionů sazenic dřevin plánují letos na svých polesích vysadit Arcibiskupské lesy a statky Olomouc (ALSOL). Reagují tak na následky kůrovcové kalamity, která postihla...

Rok 2018: lesnictví, jak ho neznáme

Rok 2018: lesnictví, jak ho neznáme

Lesnictví

Souhra mnoha nepříznivých faktorů, zejména pak dlouhodobého sucha a vysokých teplot ve vegetačním období, přispěla k dalšímu rozvoji kůrovcové kalamity na našem území. Rok 2018 změnil...

Z tendru 2019+ zatím Lesy ČR podepsaly 70 % smluv

Z tendru 2019+ zatím Lesy ČR podepsaly 70 % smluv

Lesnictví

Státní podnik Lesy České republiky (LČR) dosud z osmimiliardového lesnického tendru 2019+ podepsal smlouvy na 32 ze 47 soutěžených jednotek. Příští týden by měl podepsat...

-4°C

ČR - aktuální počasí

Část.zataženo

Vlhkost: 84%

Vítr: 20.92 km/h

  • 03 Led 2019 -1°C -5°C
  • 04 Led 2019 0°C -5°C

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR

Naše další weby