logo Silvarium tisk
Název: Úkol státních Lesů ČR: dotovat golf a filmaře?
Zdroj: Hospodářské noviny
Datum: 22.08.2007
Autor: Martin Mařík
Rubrika: z domova

NADTITULEK: OBŘÍ STÁTNÍ FIRMA MÁ STÁLE POTÍŽE SE ZADÁVÁNÍM ZAKÁZEK

Poslední neohlodaná kost. Tak nazývají podnikatelé obří státní podnik Lesy ČR, firmu s více než sedmdesátimiliardovým majetkem, spravující přes polovinu všech lesů v zemi.

Příměr vychází nejen z toho, že podnik dává mnohamiliardové zakázky dalším firmám, které se o lesnické práce přetahují. Lesy ČR jsou zároveň vydatným zdrojem peněz pro stát, protože vykazují roční zisky v řádu stamilionů.

Jenže v posledních době se na firmu lepí smůla. Naposledy o víkendu, kdy Česká televize zjistila další spornou reklamní zakázku Lesů ČR: čtyři sta tisíc korun věnovaly golfovému turnaji Senator Gulf Cup v Liberci. Za to měly Lesy na turnaji reklamu.

Šéf státního podniku Jiří Holický svedl tento sporný sponzoring na své podřízené. V tanci miliard, jež víří kolem zakázek Lesů, vypadá golfová akce jako prkotina. Opak je ale pravdou - ukazuje se, že problémy firmy se stále vyhrocují.

Tři roky chaosu

Státní Lesy se už tři roky potýkají s problémem - neumějí řádně vyhlásit klíčové výběrové řízení na lesnické práce, včetně těžby. Tendry vždy někdo úspěšně napadne pro podezření, že mohly být ovlivněny korupcí. Kritikům už dala za pravdu i Evropská komise. Dodnes ale Lesy výběrová řízení nezvládly.

Ale oč hůře to jde v lesnických tendrech, o to lépe se úředníkům státního podniku daří uzavírat tendry na reklamní a marketingové služby. Už před golfovým turnajem se lesníci představili veřejnosti například dotováním akce České filmové akademie - Český lev 2007.

Již počátkem roku také Lesy ČR spustily reklamní kampaň samy pro sebe. Občané se z ní dozvěděli, že "les je ideálním místem k odpočinku".

Státní firma přitom výdaje na konkrétní reklamní a marketingové akce tají.

Podle některých informací dává ročně na reklamu 35 milionů korun. Ještě loni ovšem na tiskařské a mediální služby žádala 250 milionů pro příští čtyři roky. Tehdejší ministryně zemědělství Milena Vicenová však tuto čtvrtmiliardovou žádost zamítla.

Podle informací HN měly Lesy ČR například v letech 2004 až 2005 rámcovou smlouvu na veškerý marketing v hodnotě asi 80 milionů korun s agenturou Dorland. V dalším období dostala agentura FCB zakázku na reklamu za zhruba 20 milionů. Letos získala smlouvu na 95 milionů agentura Médea. Proč taková péče o image Lesů?

Sami lobbisté, kteří se snaží ve státním podniku prosazovat své zájmy, říkají mimo mikrofon: Částečně se tím sponzorují i politické strany. Zakázka se nadhodnotí, a peníze tak mohou skončit ve stranických pokladnách. Konkrétní důkazy ale nikdo neuvedl.

Šéf Lesů Holický na jaře v rozhovoru pro HN prohlásil: "Nic podobného se teď nemůže dít." A staršími spornými případy marketingových dohod, jež uzavíral zejména bývalý člen vedení podniku Vladimír Sova, se prý nebude z vlastní iniciativy zabývat.

Stát se stará nejlépe?

Zda mohly peníze státních Lesů plnit i stranické pokladny, zůstává spekulací. Otázka se ale vyskytla i při posledním sponzoringu golfového turnaje. Za Lesy ČR ho totiž podepsal dnes už bývalý marketingový šéf podniku Vladimír Řihák, někdejší starosta Prahy 9 za ODS. Turnaj zaštiťoval předseda Senátu za ODS Přemysl Sobotka.

"Že bych tímto způsobem podporoval rodnou stranu? To si nemyslím," vysvětlil prostě Řihák. A podle Holického vedení Lesů o podpisu smlouvy nevědělo.

I bez ohledu na případné "úlitby stranám" ale vzbuzuje diskusi i samotný účel některých reklamních aktivit Lesů ČR. Zatímco od golfu se nyní distancují, partnerství u Českého lva si samy pochválily. "Lesy ČR věří, že každý nový český film by si měl zasloužit pozornost nás Čechů," praví se mimo jiné ve zdůvodnění sponzoringu.

Souběžně však Lesy vedou ostrou polemiku se soukromými firmami o to, zda je lepším hospodářem stát, nebo zda by nebylo lépe státní lesy pronajmout. Argumentují tím, že státní podnik vrací zisky zpět do přírody a péče o porosty. "O tom ale současné reklamní aktivity nesvědčí," říká Jiří Oliva, jenž Lesy ČR řídil řadu let před současným krizovým obdobím.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě