fotoarci

Získat aplikaci Adobe Flash Player
header-bg
   
Velikost textu

Bezzásahové zóny v NP Šumava: zatím 22 %

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) dosáhl při další schůzce ze série "kulatých stolů", konané 11. 1. 2012, shody se zástupci krajů, starostů, vědecké obce, předsedy parlamentních Výborů pro životní prostředí, zástupci ekologických sdružení Zachraňme Šumavu, ŠumavaPro a Radou Národního parku Šumava na tom, že bezzásahová zóna Národního parku Šumava by měla zatím tvořit cca 22 % jeho plochy.

Finální návrh Ministerstva životního prostředí počítá s celkovou rozlohou první zóny parku 26,53 % (22,08 % bezzásahová zóna + 4,46 % dočasně zásahových zón) a dalšími 8,49 % zóny IIa, která by se na převod do první zóny připravovala. „Rozloha první zóny národního parku Šumava spolu s rozlohou zóny IIa by tak dosáhla 35 %, což je historicky nejvyšší rozloha první zóny Národního parku Šumava, které se kdy podařilo dojednat. 35 % rozlohy parku v praxi představuje plochu téměř 24 tisíc hektarů. Tato rozloha je větší než celková velikost sousedního národního parku Bavorský les,“ řekl ministr Tomáš Chalupa a dodal, že návrh dále počítá s velikostí zóny IIb 59,87 % a s 5,12 % pro třetí zónu.

Vývoj návrhu zonace NP Šumava v rámci jednání kulatých stolů a jeho porovnání s návrhem zákona z Plzeňského kraje (zdroj: MZe)

Zonace_tabulka

 

Těsně před poslední schůzkou koncem listopadu 2011 odmítli v diskusi pokračovat vědci organizovaní ve stínové vědecké radě parku s tím, že norma upřednostňuje zájmy developerů. Zastánci bezzásahového režimu na Šumavě chtěli přírodě nechat zhruba 30 % rozlohy parku. Chalupa proto během posledního měsíce absolvoval řadu individuálních debat s jednotlivými účastníky kulatých stolů.

Podle tiskové zprávy MZe Tomáš Chalupa nepřijal původní požadavek obcí na vyčlenění první zóny v národním parku 15,95 % a na stavbu lanové dráhy. Svoje konečné rozhodnutí začlenit do zákona stavbu koridoru a s ním spojené evakuační trasy podmínil výrazným navýšením plochy první zóny, a to až na konečných 26,53 % první zóny a dalšími 8,49 % zóny IIa. S touto podmínkou obce souhlasily, lanová dráha by měla propojit českou stranu s rakouským zimním areálem Hochficht. Úzký koridor by měl mít velikost 13,7 ha a měl by být vyčleněn z území národního parku. Zonace kolem něj ale zůstane zachována tak, aby bylo vyloučeno jeho rozšíření ke stavebním účelům.

Návrh nového zákona o Šumavě chce Chalupa po technických úpravách postoupit do legislativního procesu asi za dva týdny.

red.

Anketa

Smluvní podmínky mezi Lesy ČR a lesnickými firmami jsou

Komentáře  

 
+9 # *Hroch 2012-01-12 12:34
Amen!
 
 
-2 # RE: *Lynx 2012-01-12 14:00
Správně, AMEN.

lidovky.cz/.../...

Lanovka musí stát, než skončí funkční období nejvyššímu.

Opět vítězství politikaření a zákulisních triků podle vzoru Czechfake.
Nejhorší je ten první krok. Jakmile bude lanovka stát, další výstavba bude již snadno zdůvodnitelná a pak živelná.
Nová zlatá horečka může začít. Vivat Czech Sumava Klondike.

Co děti ? Mají si kde hrát... Tenkrát mě ani ve snu nenapadlo, jak je ten text výstižný a nadčasový.
 
 
+9 # RE: RE: *Hroch 2012-01-12 15:39
To ale běžte poděkovat Krejčímu a dalším rádobyzeleným, neboť o té lanovce se začlo jednat už za jejich éry a stejně by se stavěla.

Mně se to také nelíbí, neboť to bude narušovat přírodní scenérii Smrčiny.
Argumenty zastánců lanovky však ignorovat také nelze.
Problém by byl docela vyřešen, kdyby všichni ti sváteční lyžaři jezdili jednoduše jinam a nemuseli se cpát zrovna na Hochficht.

Se všemi milovníky přírody sdílím tu obavu, že lanovka bude znamenat průlom ve stavebních uzávěrách na Šumavě a bude se nakonec stavět všude.Pak Šumava definitivně ztratí své kouzlo...

Já ale řeším především kůrovce!
S bezzásahovým režimem budeme mít část Šumavy kamenným mořem a větší část vykácenou.

Této země se zmocnilo šílenství.
 
 
+11 # bezzásahová zónaOta Buršík 2012-01-12 19:13
Kdy se konečně přestane tento nesmyslný termín bezzásahová zóna používat. Zákon zná I.zóny a to není totéž, jako zóna bezzásahová - nevím, ale v zákoně č.114 se o bezzásahovosti nebo divočině nemluví. A v I.zóně v některých případech zasahovat lze, líbí se to novinářům, přiživují tím emoce a měl by jim to někdo zarazit.
 
 
+8 # RE: bezzásahová zónaIPS 2012-01-12 20:23
Ono je to těžké. Zákon o ochraně přírody a krajiny je dosti starý. V současném znění by neprošel ani poslaneckou sněmovnou (o zbytečném senátu ani nemluvě). Toto se však netýká pouze zákona č. 114/1992 Sb,. ale platí to i např. pro lesní zákon. Zákony musí být prostě dokonalejší. Nutno podotknout, že v současné době jdou do sněmovny poměrně kvalitní návrhy zákonů.....ale prostřednictvím ,,intenzivní" činnosti poslanců z původního návrhu zbude ohlodaná kostra (jako ostatně ze všeho v této zemi) resp. těžko uchopitelný kočkopes. Dokud nebudou zákony jednoznačné a jejich znění bude umožňovat účelový výklad, nezbavíte se takových pojmů, jako je např. ,,bezzásahovost ". Nic na světě není dokonalé (snad vyjma smrti), ale úroveň tohoto státu.....to je velmi silná káva a nezbývá mi, než konstatovat, že se právě nacházíme v pravěku. No, jdu radši na cigáro.
 
 
0 # RE: RE: bezzásahová zónaMáchal 2012-01-13 12:45
Dá se předpokládat, že když už se tak dlouho jedná o novém zákoně o NPŠ, tak že tam bude řešena i tato problematika. Ostatně to je jeden z hlavních důvodů, proč se po něm tak volá. No a pak už to zákon znát bude. Těžko ale zavést do legislativy něco bez toho, aby se o tom mluvilo.
 
 
+4 # RE: bezzásahová zónaHroch 2012-01-13 11:53
Ano. To by měl, jenže ti,co by mohli a měli ty blbé pisálky umravnit, to neudělají, protože se jich buď bojí a nebo se jim to prostě nehodí.
No a současní pisálkové se zase vyžívají v té moci mást a obelhávat lidi.
Pořád to říkám: Musí přijít k moci nová síla, která tu udělá pořádek. A tato síla musí vzejít z nás. Jen si nesmíme myslet, že to nejde. Jde všechno.
 
 
+1 # RE: RE: *Máchal 2012-01-13 12:57
Zajímalo by mě, kolik z pozemků, které spadnou do "bezzásahové zóny", je v soukromém vlastnictví a zejména kolik jich je ve vlastnictví obcí. Jinak dobré, takové obchody typu "zvětšete si na státním pozemku plochu kde stát nějak hospodaří (nehospodaří), a za to nám postavte nebo dovolte postavit, na státním pozemku, lanovku". Docela dobrý kšeft :-)
Já chápu, že samospráva chce nějakým způsobem ovlivňovat dění ve svém obvodu, a že nějaká komunikace a shoda musí být. Na druhou stranu, kdo jiný si od obcí nechá kecat do toho, co se děje v jeho lesích, a nechat si v závislosti na tom něco podmiňovat? Státní podnik? To určitě.
To by byla síra a oheň, jinak musím říct že takové kompromisní řešení by jinak bylo celkem dobré - pokud ten koridorek bude skutečně takový, pokud to řešení bude definitivní a pokud bude konečně klid a konec odezdi-kezdizmu. Nevěřím tomu ale, myslím si že to zas celé dopadne nějak divně. Že by se třeba pan prezident spokojil s tím, že slavnostně sjede jen evakuačním šusem? :)
 

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde..

Share on facebook
logo-czbiom enviweb ekolist-ikona Agroweb 7G_88x40