logo Silvarium tisk

Už je to více než dvě stě let, kdy se na Šumavě začalo plavit palivové dříví po unikátní trase, která spojila povodí Vltavy s Dunajem.

Krumlovsko-vídeňský plavební kanál, který dnes známe jako Schwarzenberský, protíná jižní část Šumavy a z velké části se táhne podél lipenské přehradní nádrže.
Ve 20. století sice postupně upadal, ale po otevření hranic se podařilo opravit a zprovoznit několik úseků, takže se z něj stal atraktivní turistický cíl. Plavení dřeva je tu proto k vidění i v současnosti.
Vyjížďku na kole nebo pěší túru podél Schwarzenberského kanálu si můžete v letní sezóně zpestřit ukázkou práce šumavských dřevařů, kdy muži v typickém dobovém oblečení a dřevácích pouštějí volná polena po vodě a další hlídají hladký průběh plavby podél vybraného úseku podobně jako v dobách, kdy tudy proplouvalo až tisíc sáhů dřeva denně.

V neděli na rakouské straně

Ukázky bývají součástí malých folklórních slavností a konají se pravidelně na několika místech podél zprovozněných úseků kanálu. Nejbližší je naplánována na 7. června u hornorakouského Sonnenwaldu a další o týden později na Jeleních Vrších.
Plán, jak dostat palivové dřevo z dosud hospodářsky nevyužívaných šumavských lesů do Vídně, kde ho byl čím dál větší nedostatek a ceny strmě stoupaly, předložil knížeti Janu ze Schwarzenbergu stavitel Josef Rosenauer už v roce 1775. Stavět se však mohlo začít až o deset let později, kdy vypršelo pasovskému biskupství výsadní právo na plavení dřeva. Celé vodní dílo bylo dokončeno až po smrti jeho tvůrce.
Do dosud řídce obydlených a pustých oblastí Šumavy přivedl plavební kanál nové obyvatele. Přicházely sem celé rodiny a budovaly dřevařské osady. Práci tu získalo mnoho dělníků: jen na vhazování dřeva bylo potřeba třicet mužů, na průběh plavby dohlížely asi tři stovky lidí, kteří odstraňovali z vody překážky nebo uvolňovali nahromaděná polena, a asi 350 jich pak pracovalo v ústí do řeky Grosse Mühl, kde dřevo překládali na lodě a vory. Další stovky dělníků putovaly v sezóně za prací až do míst, kde řeka ústí do Dunaje.

Příhraniční kanál

Palivové dříví bylo třeba vytěžit a poté na ručních saních dopravit ke tři až čtyři metry širokému a metr hlubokému korytu, jímž proplulo za dobrých podmínek 900 až 1000 sáhů dřeva denně.
S plavbou se začínalo zpravidla už na jaře, kdy tající sníh naplnil koryto dostatkem vody. Pokud hladina klesla, muselo se plavení přerušit a počkat, až zaprší. Napájelo ho celkem 21 potoků. Kanál začíná na svahu Třístoličníku v nadmořské výšce 916 metrů a spojuje jeden z přítoků Studené Vltavy s řekou Grosse Mühl na rakouské straně, která se vlévá do Dunaje.
Celková délka kanálu dosahovala devadesáti kilometrů. Sloužil od roku 1793 téměř 170 let, i když v závěru už ne po celé délce. Plavba do Vídně byla ukončena v roce 1892, kdy byla nahrazena levnější a rychlejší dopravou po železnici.

Zaparkujte u Lipna

Od počátku kanálu nedaleko česko-bavorské hranice vede podél celé jeho trasy modrá turistická stezka přes Jelení Vrchy, Zadní Zvonkovou, hraniční přechod Zvonková, rakouský Sonnenwald, hraniční přechod Ježová do bývalé osady Růžový Vrch a dál přes hraniční přechod Koranda k rakouské osadě Morau.
Především v úseku podél Lipenské přehrady vzniklo v bezprostřední blízkosti kanálu nebo nedaleko od něj několik parkovišť, která dobře poslouží jako výchozí body pro výlet.
Ukázky plavení dříví se konají nejčastěji v oblasti potoka Ježová/Iglbach a na Jeleních Vrších, kde je možné poznat také práci uhlířů.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě