logo Silvarium tisk

Libavá – Silnice jako tankodrom a kůra všude kolem. Obce v sousedství vojenského prostoru Libavá si stěžují na dopady těžby dřeva. V poslední době je zde nebývalá, protože oblast citelně zasáhla kůrovcová kalamita. To se podepisuje na zvýšené frekvenci přepravy vytěženého materiálu. Obcím slíbil pomoc újezdní úřad, který si chce posvítit na přetížené kamiony. Už se domlouvá s policií.
„Co jsem dvacet let na obci, tak se silnice pořádně nespravily. Jen na jaře přijedou cestáři a jako vlaštovky je trochu zalepí, což vydrží chvíli a díra je ještě větší," postěžovala si starostka Norberčan Marie Vališová. „Kvůli kůrovcové kalamitě jezdí auto za autem a cestu nám dodělávají ještě více," zlobila se.
Do Domašova nad Bystřicí, kde je železniční vlečka, sice jezdí tahače s kládami většinou po lesní cestě, ale v obci se pak otáčejí, někteří s nákladem projíždějí. „Cesty jsou tu úzké, je to problém. Ale hlavně po nich zůstává nepořádek. Kůra je všude a obec to zatěžuje.
Jednali jsme, ať to uklízejí, ale stejně to nakonec leží na nás," posteskla si starostka Lucie Menšová.
Na Libavé se v souvislosti s vyčleněním obydlených částí opravovaly i cesty.
Podle přednosty Újezdního úřadu Libavá Ladislava Zakuťanského armáda o zátěži kvůli zvýšené přepravě dřeva a přetíženým vozidlům ví. „Jednám o tom se starosty.
Sám to vnímám nejen jako přednosta, ale i jako občan Města Libavá. Bohužel přepravce jako přednosta neovlivním, ale co chystám, je akce s vojenskou policií a policií. Budeme kamiony se dřevem vážit. Věřím, že když se jim rozdá pár flastrů, bude na nějakou dobu klid," dodal přednosta újezdního úřadu.
Podle Vojenských lesů a statků (VLS) je kalamitní stav, a tím několikanásobně vyšší odvoz dřeva, problémem celého regionu. „Podepisuje se na dopravní situaci nejen u VLS, ale u všech vlastníků dřeva. Situaci umocnil vlhký podzim a zima, jež se neblaze podepsaly na stavu komunikací, což je patrné i na stavu silnic, kde přeprava dříví neprobíhá," reagoval mluvčí VLS Jan Sotona.
VLS se snaží cesty šetřit a část transportu přesouvají na železnici. „Přibližně polovina dřevní hmoty vytěžená ve vojenském výcvikovém prostoru je tak dnes expedována po železnici, přičemž se snažíme množství dříví dopravované tímto způsobem nadále navyšovat," sdělil Sotona.
Drtivou většinu dřeva přepravovaného po silnicích prodávají VLS na odvozním místě v lese, odkud si dopravu zajišťuje kupec. „Dodržování předpisů je jejich smluvní povinnost, stejně tak nesou na vlastní náklad případné sankce," dodal Sotona.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jaký podíl na obnově u vás tvoří přirozená obnova?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě