logo Silvarium tisk

Jednou z oblastí, v níž nachází své velmi dobré uplatnění traktory John Deere ze závodu v Mannheimu, je také lesnictví. V současnosti vyráběné stroje navazují na tradici, kterou založily první traktory řady JD 6000. Kabina TechCenter poskytla řidičům dostatek prostoru a pohodlí, motory PowerTech výkon pří tažení kulatiny a olejem chlazená spojka PermaClutch spolu s převodovkou PowrQuad se postaraly o přenos výkonu na půdu s vysokou účinností. Bezporuchový provoz umožnil pracovat intenzivně a bez přerušování, což profesionální uživatelé dokázali ocenit.

Velmi rychle po vstupu na náš trh si traktory John Deere řady 6000 získaly respekt svým komfortem ovládání, spolehlivostí a tahovým výkonem. Modely s krátkým rozvorem s označením JD 6100-6300 byly také prodávány v lesní výbavě pro profesionální dlouhodobé nasazení při těžbě dřeva. Díky nově zavedené modulární konstrukci bylo možné na montážní lince sestavit traktor v takovém provedení a výbavě, aby odpovídal konkrétní objednávce zákazníka i konkrétnímu typu lesní nástavby.

Vynikající ohlasy z praxe
Ohlasy ze strany uživatelů byly vynikající. Při namáhání traktoru za jízdy s nákladem v obtížném lesním terénu přes nerovnosti a pařezy se stroje ukázaly jako absolutně spolehlivé a velmi robustní. Veškeré rázy, ať na podvozek nebo od přibližovacího štítu či rampovače jednoduše absorboval pevný litinový rám, procházející celým traktorem od zadního mostu až po čelní připojovací prostor. Spojovací prostor mezi převodovkou a motorem, stejně jako uložení motoru zůstávaly ušetřené jakýchkoli zkrutných sil.
Traktory bez problémů pracovaly i v zimním období ve velkých mrazech, kdy se čtyřválcové motory nechaly snadno nastartovat V provozu překvapily tím, jaké kopce dokázaly vyjet -i zkušené praktiky získaly svou svahovou dostupností.
John Deere své traktory postupně modernizoval tak, že osvědčené ponechal a ostatní prvky zdokonaloval. U řady JD 6020 již přibylo rozdělení na Premium a Standard podle úrovně výbavy. Motory obdržely elektronické řízení a poprvé našlo uplatnění propojení motoru a převodovky ke vzájemné komunikaci.

Stroj bez poruch
K uživatelům traktoru této modelové řady patří také Městské lesy Vimperk. Stroj s označením JD 6220 s lesní nástavbou je vyuně žíván k přibližování kulatiny a k nakládce štěpky. Na Šumavě v okolí města Vimperk se podnik stará o 1368 hektarů lesních porostů, které jsou tvořeny převážně smrkem. Maximální objem vytěženého dřeva dosahuje 16 000 m3 ročně, přičemž těžba v nadmořské výšce 700-900 metrů probíhá celoročně.
Traktor John Deere 6220 se ukázal jako velice spolehlivý stroj, na němž za celou dobu provozu nebylo zapotřebí provádět žádné opravy - pouze běžnou údržbu. S ohledem na zvýšení nároků na výkonnost při těžbě vypsaly Městské lesy Vimperk výběrové řízení na další lesní kolový traktor, jeho vítězem se stala společnost Agrozet České Budějovice. Svému zákazníkovi dodala traktor John Deere z modelové řady 6MC, konkrétně nejmenší model. JD 6100MC má jmenovitý výkon 100 k, na kterém je dobře patrné, jak výkony rostou: nejmenší typ JD 6100 v devadesátých letech měl jmenovitý výkon 75 k.

Komfort na jiné úrovni
Vyššího výkonu dosahuje traktor 6100MC ze čtyřválcového motoru PowerTech PWX se shodným zdvihovým objemem 4,51, takže si zachovává příznivě krátký rozvor a kompaktní rozměry pro dobrou průjezdnost terénem a manévrovatelnost Motor je vybaven vstřikováním paliva common rail, čtyřmi ventily v každém válci a turbodmychadlem s ventilem wastegate. Traktor také doznal zásadního pokroku v komfortu pro obsluhu.
Ačkoli se jedná o řadu 6M, jejíž výbava je oproti sérii JD 6R v něčem jednodušší, mnoho prvků lesníkovi pobyt v kabině zpříjemní. Sedačka s pneumatickým odpružením je standardem -vzduchové odpružení je stejně jako u traktorů pro využití v zemědělství nezbytné. V kabině nechybí ani manuální klimatizace, topení či rádio. Interiér je nápadný svou kvalitou zpracování.

Prakticfy vyřešené ovládání
Převodovka PowrQuad Plus dovoluje řazení jednotlivých stupňů násobiče stiskem tlačítka. Díky funkci jemného řazení SoftShift probíhá řazení bez rázů. Také s pomocí tlačítka je možné rozepnout pojezdovou spojku. Tlačítka se nachází v hlavici řadicí páky a není zapotřebí sešlapovat spojkový pedál při řazení mezi skupinami. Ty jsou celkem čtyři, což dohromady dává 16 rychlostí pro oba směry jízdy. Pojíždět je možné rychlostí od 3 do 36 km/h. Klasicky pod volantem je umístěna páčka reverzoru, ovládaného elektricky pří zatížení. I za jízdy do prudkého svahu je možné jej levou rukou přesunout do opačné polohy. Změna směru jízdy prostřednictvím planetového převodu proběhne rychle, takže se řidič nemusí o víc starat
Kabina je převzatá z modelové řady 5R, je tedy zúžená, ale najde v ní místo i spolujezdec. Díky sedačce spolujezdce tak může řidič traktoru převážet na další místo i dřevorubce, pokud spolu pracují například na odstraňování jednotlivých polomů. Pro celoroční nasazení je traktor vybaven ještě ohřevem bloku motoru a palivových filtrů.

Profesionální lesní nástavba
Za zmínku stojí také homologovaná lesní nástavba, kterou na traktor doplnili pracovníci Agrozetu České Budějovice. Podvozek chrání proti poškození kompletní ochrana, tvořená pozinkovanou deskou o síle 10 mm. Kola mají vyztužené ráfky, ochranu ventilků před utržením a lesní pneumatiky Alliance se zvýšenou odolností vůči průrazu. Palivová nádrž s objemem 205 1 je vyměněna za celoocelové provedení. Speciální kryty z pozinkovaného plechu po stranách chrání motor tak, aby nemohlo dojít k zaklínění větví a poškození motoru. Od přední části traktoru až ke kabině vedou lanovody, fungující pro rozrážení porostu v průběhu jízdy. Kabinu chrání před větvemi ochranný rám a boční sítě.
Traktor je vybaven čelním nakladačem s rampovad lopatou. Lopatu s rovným břitem je možné při práci využívat i pro urovnáváni povrchu svážních cest pokud se vytvoří příliš hluboké koleje. Existuje také provedení lopaty s vykrojením, které má nižší. hmotnost Pro ovládání funkcí nakladače slouží samostatný rozváděč.

Výborně fungující brzda
A nyní to nejdůležitější - naviják. Ten vyrobila norská firma Igland; dvoububnové provedení Igland Pronto 6002 TL disponuje tažnou silou lana 60 kN a výkonnou, vysoce účinnou brzdou (síla 75 kN). Brzdy u navijáků Igland fungují perfektně -jakmile obsluha zastaví navíjení, kmeny se zastaví na místě toho, aniž by došlo k jakémukoli posunutí či sklouznutí po svahu.
Naviják má litinovou konstrukci skříně a je poháněn pomocí zadního vývodového hřídele traktoru s otáčkami 540/min. Tomu také odpovídají nízké otáčky motoru pří práci. Zadní vývodový hřídel traktoru je třírychlostní, nabízí dále ještě varianty 540E a 1000 otáček. Naviják je agregován do tříbodového závěsu a vybaven pomocnou kladkou Pullmatic. Ta prostřednictvím přídavného hydropohonu pomáhá při odvíjení lana, takže obsluhaje nemusí táhnout takovou silou. Pocítí to především při přibližování kulatiny z větších vzdáleností od traktoru, případně pokud musí zároveň ještě stoupat do kopce.
Traktor John Deere 6100 MC je také velmi dobře vyvážený, což při přibližování dřeva a práci s nakladačem zvyšuje jeho stabilitu. Součástí dodávky je kromě nového traktoru John Deere ještě vyvážecí přívěs. Je vybaven hydraulickou rukou a přídavným hydropohonem náprav. Olej je veden až ke kolům, která mají vlastní hydromotory. Díky tomu může souprava se starším traktorem JD 6220 snadněji překonávat například pařezy za jízdy po pasece. •

Klíčové informace • Traktory John Deere série 6000 jsou dlouhodobě s úspěchem využívány v lesnictví. • Výrobce John Deere zvítězil ve výběrovém řízení Městských lesů Vimperk při pořizování nového lesního traktoru. Díky tomu mohla společnost Agrozet České Budějovice tomuto zákazníkovi dodat nový traktor JD 6100 MC v provedení s lesní nástavbou. • Traktor je vybaven čelním nakladačem s rampovací lopatou, navijákem Igland Pronto 6002 TL s tažnou silou lana 60 kN a dalšími prvky pro bezpečnou práci v lesním porostu.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě