logo Silvarium tisk

Monika Huberová

PR agentura čelí nařčením z tvorby manipulativního průzkumu.

Když člověka bolí zub, jde k zubaři. Když potřebuje napsat kupní smlouvu, najme si právníka. Když se mu porouchá auto, svěří jej automechanikovi. Je to logické, že se lidé a firmy obracejí na profesionály v konkrétní oblasti, protože od nich očekávají, že jí rozumějí a odvedou dobrou práci. Těžko by někdo mohl chtít po automechanikovi, aby odoperoval slepé střevo. Nebyl to sice automechanik, ale renomovaná public relations agentura, kterou si Správa Národního parku Šumava (SNPŠ) za 120 000Kč najala na vytvoření čtyř anket ke zjištění veřejného mínění. Agentura PR. Konektor teď čelí zřejmě oprávněným nařčením z manipulativního zkonstruování ankety, která měla zjistit veřejné mínění o boji proti kůrovci v Národním parku Šumava. Anketa měla sugestivními otázkami dospět ke zjištění, že lidé souhlasí s tím, aby SPNŠ prováděla takové zásahy, jaké uzná za vhodné, a že má mít hlavní slovo při boji s tímto živočichem.

PR do výzkumu přece nepatří

Když se M&M ptal náměstka ředitele SNPŠ Jiřího Mánka, který práci agentuře PR. Konektor zadával, proč na výzkum oslovila PR agenturu, a ne výzkumnou agenturu, řekl, že „na tuto otázku neumí odpovědět”. Šlo prý jen o pokus, který SNPŠ nakonec nevyhodnocovala. Podle ředitele výzkumné agentury GfK Martina Součka je dotazník evidentně nekorektní: „Výzkum trhu, veřejného mínění a podobně mají dělat výzkumné agentury, PR agentury mají dělat PR. Nevidím seriózní důvod, proč, jde-li mi skutečně o výzkum, angažovat PR agenturu. Předložený dotazník se jednoznačně vymyká deklarovanému úmyslu zjistit názory na sledovanou záležitost. Řada otázek je kladena hrubě sugestivní formou, která podsouvá závěry, jež nejsou pro respondenta ničím podložené. Takovéto aktivity kazí jméno výzkumu jako takového. Je otázkou, zda jde o úmysl, nebo diletantství.”

Anketa pro „interní účely”

Zvláštní je i to, že SNPS si na zpracování anketních otázek najala jinou PR agenturu než tu, se kterou v oblasti PR začala v červnu letošního roku spolupracovat - Bison & Rose. Vladimír Bystrov, jeden z partnerů Bison & Rose, M&M sdělil, že je SNPS se sestavením dotazníku neoslovila. Na otázku, zda by se jeho agentura do sestavování dotazníku pouštěla, odpověděl, že by se obrátili na profesionála z oblasti výzkumu. Partner agentury PR. Konektor Rostislav Starý však nesouhlasí, že by se agentura při zpracovávání ankety dopustila pochybení: „Je to anketa, ne výzkum. Její výsledky jsou určeny výhradně pro interní účely, jako jeden z podkladů pro další diskuse v rámci vedení národního parku.”

Reakci M&M, zda by se i interní anketa neměla opírat o relevantní data, už dále nekomentoval a doporučil, aby si M&M přečetl anketu ke stejné problematice Hnutí Duha, které kritizuje zásahy SNPŠ v boji proti kůrovci v bezzásahových územích. Jaromír Bláha z Hnutí Duha však uvedl, že tyto ankety, které už hnutí realizuje pátým rokem, vznikají ve spolupráci s národním parkem. Tudíž by nebylo logické, aby byly namířeny ve prospěch hnutí proti národnímu parku. I Martin Souček z GfK zhodnotil, že dotazník realizovaný Hnutím Duha je mnohem korektnější.

APRA se zatím nevyjádřila

Protože je PR. Konektor členem Asociace Public Relations Agentur (APRA), prošetřuje dotazník etická a smírčí komise APRA, která by se měla během následujících týdnů k této věci vyjádřit. *

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Do jaké míry by se Vás dotklo případné zrušení adaptační platby?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě