„Zvyšování transparentnosti, digitalizace a dostupnosti dat ve veřejném zadávání i požadavků na standardy environmentální a sociální udržitelnosti veřejných zakázek, zohlednění jejich kvality a podpora inovací, to jsou principy odpovědného zadávání veřejných zakázek, ke kterým se hlásíme a které naplňujeme,“ řekl Dalibor Šafařík, generální ředitel Lesů ČR.
Lesy ČR například zadávají zakázky týkající se nových moderních strojů či běžného spotřebního materiálu od odpovědných dodavatelů, poskytování služeb zkušenými odborníky, kvalitní a rychlé realizace stavebních zakázek s ohledem na životní prostředí, ale i zlepšování pozice zaměstnanců. „Spolupráce v rámci Platformy veřejného zadávání nám umožní sdílet zkušenosti nejen s českými odborníky na veřejné zakázky a jít příkladem ve zlepšování postupů i poskytování našeho know-how dalším zadavatelům,“ dodal Dalibor Šafařík.
Národní strategie veřejného zadávání v ČR pro období let 2024 až 2028 je prvním koncepčním materiálem v oblasti zadávání veřejných zakázek v ČR, který Vláda ČR schválila 21. února 2024.
Pro naplnění cílů Strategie vytvořilo Ministerstvo pro místní rozvoj Platformu veřejného zadávání (dále jen „Platforma VZ“) jako konzultační a odbornou platformu na podporu výměny zkušeností a pro rozvoj strategického veřejného zadávání sdružující subjekty, kteří:
- se hlásí ke strategickému přístupu ve veřejném nakupování,
- jsou aktivní při uplatňovaní environmentálně i sociálně udržitelných a inovativních řešení ve veřejném zadávání,
- naplňují cíle Platformy VZ zejména prostřednictvím společného setkávání a realizace projektů
Cílem Platformy VZ je:
- sdílení zkušeností a příkladů z praxe a jejich reflexe ve vztahu ke strategickému přístupu k veřejnému zadávání,
- realizace pilotních projektů členy Platformy VZ k ověřování nových řešení, zejm. minimálních standardů udržitelného nakupování,
- odborné diskuse nad novými tématy a trendy veřejného zadávání (definování vhodných nástrojů a příležitostí v rámci veřejných zakázek, konkrétních požadavků či kritérií a jejich smluvní ošetření),
- komunikace témat strategického nakupování na odborných fórech.
Podle TZ LČR a Ministerstva pro místní rozvoj, red.