Název: Čiernohronská železnice
Zdroj: Hospodářské noviny
Datum: 23.05.2007
Autor: Bohumil Brejžek
Rubrika: Zajímavost
Návrat do minulosti
Letos již pošesté byl zahájen provoz na obnovené Čiernohronské lesní železnici, která patří k největším železničním lákadlům na Slovensku.
Nachází se ve Veporských vrších nedaleko Brezna a spojuje dvě hlavní střediskové obce na Čiernom Hronu - Čierny Balog a Hronec. Postavena byla v roce 1908 jako úzkorozchodná lesní železnice (760 mm) pro svážení dřeva z povodí Čierného Hronu. Byla dlouhá téměř 133 km a její jednotlivé větve zasahovaly hluboko do Slovenského rudohoří. Patřila mezi nejvýznamnější lesní železnice, kterých bylo na Slovensku asi čtyřicet, na Ukrajině padesát a v Rumunsku dokonce devadesát. V době největšího rozmachu přepravovala ročně asi 300 tisíc m3 dřeva a denně 200 osob. Provoz zajišťovalo 115 zaměstnanců a na trať vyjíždělo sedm parních lokomotiv, ke kterým později přibyly i tři dieselové lokomotivy Rába z Maďarska.
Zásoby pro partyzány
V průběhu Slovenského národního povstání byli jejím prostřednictvím zásobováni partyzáni potravinami a municí a přispěla tak k tomu, že Němci Čierny Balog nikdy nedobyli. V 80. letech minulého století pod vlivem výstavby lesních cest a vy-užívání automobilové těžké lesní mechanizace však byla Čiernohronská železnice určena k likvidaci a v roce 1982 se její provoz zastavil. Nebýt dobrovolníků, postihl by ji stejný osud jako desítky dalších úzkorozchodných železnic na Slovensku, jež byly zrušené a rozebrané.
Dnes jejích 16 km slouží výhradně turistům - každoročně od 1. května do 15. září. Spravuje ji soukromé sdružení Mikroregion Čierny Hron. Vozový park se skládá ze dvou parních a šesti motorových lokomotiv, jež jsou v provozu společně se soupravou historických vozů, z nichž některé, včetně jídelního vozu, jsou koncipovány jako letní vyhlídkové vagony umocňující zážitek z jízdy. Až na jeden vagon ze zrušené tratě Ružomberok - Korytnica Kúpele jsou přestavěny z nákladních vagonů. Zajímavostí je ruční způsob brzdění souprav, obvyklý právě u lesních železnic.
Vláčkem z minulého století
Nastupujeme ve Chvatimechu a usazujeme se v otevřeném vagoně na dřevěných lavicích. A když se vláček tažený parní lokomotivou dává s houkáním do pohybu, dýchne na nás okamžitě kouzlo nostalgie. Jedeme pomalu, velmi pomalu, ale o to máme lepší kontakt s okolní přírodou. Projíždíme přes obec Valaská a Hronec, kde bývalou slávu největších uherských železáren - Zlieváreň Hronec - připomíná vystavený litinový most z roku 1810, zhotovený zde jako první litá mostní konstrukce tehdejší monarchie. Za Hroncem trať kopíruje údolí Čierneho Hronu, prochází úzkou dolinou kolem strážního domu U sv. Jána a ústí do doliny Kamenistá s klikatým potokem. Dolina se otevírá až před Čiernym Balogom, kde je třeba na poslední úsek cesty přestoupit do druhého vláčku, který pendluje pouze mezi Čiernym Balogom a Vydrovskou dolinou. Rychlostí ne o mnoho vyšší než je chůze, přejíždíme nad Čiernym Hronom a za pár minut jsme již na konečné ve stanici Vydrovo-Skanzen. Nezbývá než se probudit z krásného snu, a vystoupit.
Skanzen Vydrovo
Jsme přímo u prvního lesnického skanzenu v Evropě, který přibližuje návštěvníkům les v jeho přirozeném prostředí souběžně se zásahem lidí. 3km naučný "Chodník lesního času" má 63 zastávek přibližujících proces od mýcení lesů pro potřeby osadníků až po jeho znovuoživení. Součástí jsou i exponáty lesních strojů, lanovky, pálení dřevěného uhlí pro místní pece a lesní železnice. Místo zde má i zastoupení obnovy lesa, přírody a vodních toků. Působivým doplněním areálu jsou přírodní díla mezinárodní skupiny umělců Ekoart. Vyvrcholením letní sezony bude 14. července slavnost "Den stromu 2007".
-
Informace
Jízdné z Čierneho Balogu do Lesnického skanzenu Vydrovo je 60 SK pro dospělých a 40 Sk pro děti a důchodce, z Chvatimechu do Čierneho Balogu 200 Sk, resp. 100 Sk.
Vstupné do skanzenu je víceméně symbolické. 30 Sk dospělí, 20 Sk děti. Neplatí ho důchodci, děti do šesti let, zdravotně postižení a pedagogický dozor.
Monitoring médií
- pátek 26. červenec 2024
- Vzpoura v Krušných horách (Mladá fronta DNES)
- Firmy budou dokládat, že neničí lesy (Právo)
- Stát zvýší dotaci na agrolesnictví, zájem je enormní (ekonomika.iDNES.cz)
- Les nemůže být jako podle pravítka (enviweb.cz)
- Extrémní horka budou v létě novým normálem, řekl generální tajemník OSN (ČTK)
- Na Křivoklátsku se nově objevil vzácný brouk tesařík alpský (Kladenský deník)
- Rozsáhlý požár zasáhl les u obce Lohenice. Na pomoc přiletěl i dron (Pardubický deník)
- Cyklistu v podhůří slovenské Malé Fatry napadl a zranil medvěd (ČTK)
- Populární nouzová nocležiště pro turisty, kteří si tam mohou rozdělat i oheň, chystá také CHKO Český les (plzenskadrbna.cz)
- čtvrtek 25. červenec 2024
- Klimatičtí aktivisté protestovali na evropských letištích, policie zatýkala (ČTK)
Poslední komentáře
-
Obcím došla s Ministerstvem životního prostředí trpělivost
To je velice chvály hodná akce....nenechte si vnutit NP...podívejte se ... -
Studie: Obnova růstu Quercus petraea a Quercus robur v Evropě po období sucha
Ještě možná jedna vztažnost k závěrům študiozů. -
Studie: Obnova růstu Quercus petraea a Quercus robur v Evropě po období sucha
Je to krapet moc odborný. :cry: Takže pro nás méně učené - vzrůstnost dubu ... -
2,5 metru "navíc" pro stromy (nadacepartnerstvi.cz)
Krásné, oklikou přes přílepek, jak je v našem Parlamentu zvykem, když se ... -
Čína odmítá EUDR: konflikt by mohl EU uvrhnout do krize v zásobování
Jak EUDR funguje ? :lol: Takže názorně - čínská papírna koupí štěpku z ... -
Na Šumavě klesla aktivita kůrovce o polovinu (ČT 1)
Krása ! Kůrovce nevidět. https://www.sumava.eu/blog/2024/03/18/ne-vyhlaseni-np-krivoklatsko/ ... -
České vrtulníky už bojují s požáry v Bulharsku, potvrdili hasiči (ČTK)
A nikde žádný smrkový souše. :sad: https://www.youtube.com/watch?v=TuhElrrQRzs ... -
ASZ ČR požaduje jasné rozlišování státních a soukromých lesů (asz.cz)
Jsem starý vlastník lesa asi jako vy, paměť už tak neslouží, ale před x ...