Eva Tylová a Jitka Jelínková: ČIŽP se zbavuje kompetencí i inspektorů O avizovaném záměru redukovat kompetence ČIŽP bylo napsáno několik článků. Jitka Jelínková, dlouholetá vedoucí právního oddělení ČIŽP (2001 - 2015), reagovala na rozhovor nového ředitele ČIŽP Petra Bečka s Deníkem Referendum v článku Napraví si ČIŽP pověst autodestrukcí?
Eva Tylová, která byla ředitelkou ČIŽP v letech 2002-2003 a 2008-2010, vyjádřila své obavy a kritické výhrady v článku pro Ekolist ČIŽP předá část svých kompetencí jiným orgánům. Proč je to strašně špatně? A společně jsme kompetence ČIŽP v projednávané havarijní novele vodního zákona, v ochraně lesa a ochraně přírody obhajovaly v článku Omezení kompetencí České inspekce životního prostředí by potěšilo jen podvodníky , v němž jsme reagovaly i na rozhovor Deníku Referendum s ministrem Hladíkem: Dlouho se tu nepostaví nic než obnovitelné zdroje
Celý článek najdete zde
Eva Tylová a Jitka Jelínková: ČIŽP se zbavuje kompetencí i inspektorů (ekolist.cz)
Monitoring médií
- pátek 26. červenec 2024
- Vzpoura v Krušných horách (Mladá fronta DNES)
- Firmy budou dokládat, že neničí lesy (Právo)
- Stát zvýší dotaci na agrolesnictví, zájem je enormní (ekonomika.iDNES.cz)
- Les nemůže být jako podle pravítka (enviweb.cz)
- Extrémní horka budou v létě novým normálem, řekl generální tajemník OSN (ČTK)
- Na Křivoklátsku se nově objevil vzácný brouk tesařík alpský (Kladenský deník)
- Rozsáhlý požár zasáhl les u obce Lohenice. Na pomoc přiletěl i dron (Pardubický deník)
- Cyklistu v podhůří slovenské Malé Fatry napadl a zranil medvěd (ČTK)
- Populární nouzová nocležiště pro turisty, kteří si tam mohou rozdělat i oheň, chystá také CHKO Český les (plzenskadrbna.cz)
- čtvrtek 25. červenec 2024
- Klimatičtí aktivisté protestovali na evropských letištích, policie zatýkala (ČTK)
Poslední komentáře
-
Obcím došla s Ministerstvem životního prostředí trpělivost
To je velice chvály hodná akce....nenechte si vnutit NP...podívejte se ... -
Studie: Obnova růstu Quercus petraea a Quercus robur v Evropě po období sucha
Ještě možná jedna vztažnost k závěrům študiozů. -
Studie: Obnova růstu Quercus petraea a Quercus robur v Evropě po období sucha
Je to krapet moc odborný. :cry: Takže pro nás méně učené - vzrůstnost dubu ... -
2,5 metru "navíc" pro stromy (nadacepartnerstvi.cz)
Krásné, oklikou přes přílepek, jak je v našem Parlamentu zvykem, když se ... -
Čína odmítá EUDR: konflikt by mohl EU uvrhnout do krize v zásobování
Jak EUDR funguje ? :lol: Takže názorně - čínská papírna koupí štěpku z ... -
Na Šumavě klesla aktivita kůrovce o polovinu (ČT 1)
Krása ! Kůrovce nevidět. https://www.sumava.eu/blog/2024/03/18/ne-vyhlaseni-np-krivoklatsko/ ... -
České vrtulníky už bojují s požáry v Bulharsku, potvrdili hasiči (ČTK)
A nikde žádný smrkový souše. :sad: https://www.youtube.com/watch?v=TuhElrrQRzs ... -
ASZ ČR požaduje jasné rozlišování státních a soukromých lesů (asz.cz)
Jsem starý vlastník lesa asi jako vy, paměť už tak neslouží, ale před x ...
Komentáře
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) neměla původně vzniknou jako ČIŽP, ale jako Lesnická inspekce. V roce 1990 došlo k rozdělení dosavadního ministerstva lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu (sídlem ve Vršovicích, v budově dnešního MŽP) pod ministerstva zemědělství (lesy a voda) a průmyslu (dřevozpracující průmysl). Část lesáků odešla na MZe na Tišnov (s kompetencemi), část zůstala na MŽP ve Vršovicích (bez kompetencí).
Protože podle tehdy platných zákonů č. 61/1977 Sb., o lesích, a č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství, nebylo možné sankcionovat restituenty lesů – fyzické osoby (pokuty bylo možné ukládat tolika organizacím), přispěchali úředníci MŽP s návrhem zákona o Lesnické inspekci, která měla mít kompetence stejné, jako byla část kompetencí prvoinstančních orgánů státní správy lesního hospodářství (dříve ONV, po novu okresních úřadů). Tento návrh přes vládu prošel do České národní rady, kde narazil na předsedkyni ČNR JUDr. Burešovou. Ta se návrhu postavila, že není možné, aby dva správní orgány měly shodné kompetence. Takže návrh zákona byl na půdě ČNR přepracován do podoby Zákona o inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa a sankční pravomoci byly zúženy na 4 případy, kterými by došlo či hrozilo poškození životního prostředí v lesích. Přitom se mělo za to (vyplynulo z jednání), že škoda na životním prostředí je škoda ve smyslu již tehdy platného zákona o životním prostředí – využití životního prostředí nad rámec stanovený jiným právním předpisem (nikoliv samotným zákonem o ČIŽP).
Bohužel ČIŽP toto od počátku nerespektovala a jednala nad rámec zákona. Osobně jsem v letech 1992 - 1993 dal dva podněty okresním prokuraturám pro překročení pravomocí Inspekcí (tehdy existoval prokurátorský dozor nad činností správních orgánů) a v obou případech prokuratura šetření Inspekce zastavila (v jednom případě dost rozezleným způsobem). Se vznikem státních zastupitelství tento dozor padl.
Od roku 1996 platí nový zákon o lesích. Mezi správní orgány jednající podle tohoto zákona Inspekce zahrnuta nebyla. Naprosto správně. Protože zákon o lesích sám o sobě stanovuje limity využití životního prostředí a k dohledu na jeho dodržování má být povolán pouze jeden správní orgán či jejich soustava – orgány státní správy lesů a nikdo jiný. Vrchní státní dozor ministerstvem životního prostředí zde byl ponechán jako úlitba Vršovickým, avšak bez možnosti udělování sankcí.
Osobně jsem přesvědčen, že zákon o lesích jakožto novější právní norma nepřímo odejmul pravomoci Inspekce v otázce ochrany lesa a inspektoři čerpali a čerpají finanční prostředky na svoji činnost v rozporu s platným právem. Má-li se dnes Inspekce zbavovat pravomocí v otázce lesů, dojde tak pouze k potvrzení toho, co se již nepřímo před téměř třiceti lety stalo.
Pláč nad pozbytím vrchního státního dozoru je zcela lichý, protože Inspekce je správní orgán založený zákonem, nikoliv rozhodnutím ministra a proto nemůže za ministerstvo vrchní státní dozor provádět!