Eva Tylová a Jitka Jelínková: ČIŽP se zbavuje kompetencí i inspektorů O avizovaném záměru redukovat kompetence ČIŽP bylo napsáno několik článků. Jitka Jelínková, dlouholetá vedoucí právního oddělení ČIŽP (2001 - 2015), reagovala na rozhovor nového ředitele ČIŽP Petra Bečka s Deníkem Referendum v článku Napraví si ČIŽP pověst autodestrukcí?
Eva Tylová, která byla ředitelkou ČIŽP v letech 2002-2003 a 2008-2010, vyjádřila své obavy a kritické výhrady v článku pro Ekolist ČIŽP předá část svých kompetencí jiným orgánům. Proč je to strašně špatně? A společně jsme kompetence ČIŽP v projednávané havarijní novele vodního zákona, v ochraně lesa a ochraně přírody obhajovaly v článku Omezení kompetencí České inspekce životního prostředí by potěšilo jen podvodníky , v němž jsme reagovaly i na rozhovor Deníku Referendum s ministrem Hladíkem: Dlouho se tu nepostaví nic než obnovitelné zdroje
Celý článek najdete zde
Eva Tylová a Jitka Jelínková: ČIŽP se zbavuje kompetencí i inspektorů (ekolist.cz)
Monitoring médií
- pátek 12. prosinec 2025
- SVOL: Sběr materiálu pro adventní výzdobu má svá pravidla. SVOL upozorňuje na zákonná omezení (svol.cz)
- Partnerství pro budoucnost: Lesy ČR a Lesnická akademie Trutnov v nominaci na cenu kraje (lesycr.cz)
- Krkonošské lesy jsou v nejlepším stavu za posledních 200 let, říká mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný (ČRo - regina.cz)
- Kronospan expanduje v Severnej Amerike (drevmag.com)
- Umělým vánočním stromkem ty živé nezachráníme. Ředitel Lesů ČZU radí, jak jehličnan udržet zelený až do jara (denikn.cz)
- Vánoční stromky rozvážejí lesníci do azylových domů, dětských domovů i nemocnic (lesycr.cz)
- Lesy otáčí a vypouští víc CO₂ než lidé? Tak to úplně není, ale změna se děje (seznamzpravy.cz)
- Středočeský kraj příští rok rozdělí mezi ekologické projekty 8,5 milionu korun (ČTK)
- čtvrtek 11. prosinec 2025
- Dohoda o hospodaření na Křivoklátsku je uzavřená (lesycr.cz)
- Monitorovací výbor programu Interreg Česko – Sasko podpořil 10 přeshraničních projektů (crr.gov.cz)
Anketa
Poslední komentáře
-
Ruský lesnický průmysl očekává v roce 2026 prudký pokles produkce kvůli sankcím a vysokým nákladům
, Včera:lol: :lol: :lol: Odkaz jsem si neuložil, ale je to z diskuze na jakémsi ... -
Ruský lesnický průmysl očekává v roce 2026 prudký pokles produkce kvůli sankcím a vysokým nákladům
, VčeraNekoukejte a nevěřte tolik lhářům a masírce z ČT a jiných podobných ... -
Ruský lesnický průmysl očekává v roce 2026 prudký pokles produkce kvůli sankcím a vysokým nákladům
, VčeraA je třeba poznamenat, že situaci také zhoršilo zavedení elektronických ... -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, Před 3 dnyA pak je tu třeba si uvědomit, proč v praktické taxaci to číslo tedy, aspoň ... -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, Před 4 dny"Zakmenění není o dotyku větví (korun) stromů, ale o ploše, kterou ... -
Stavby s vůní dřeva: nový dokumentární film o moderních dřevostavbách v ČR (fld.czu.cz)
, Před 4 dnyJenom je zajímavý, že ač ze dřeva, v čechách z toho nakonec pohledově vyjde ... -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, Před 5 dnyČínská AI k tomu praví.... Jestli věříte tomu blábolu čínské umělé ... -
Podzimní houbařská sezóna končí. Lesní stráž řeší špatné parkování i pobíhající psy (Pardubický deník)
, Před 1 týdnem"V dnešní době rostou ve vlhčích a vyšších polohách regionů Sauerland a ...














Komentáře
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) neměla původně vzniknou jako ČIŽP, ale jako Lesnická inspekce. V roce 1990 došlo k rozdělení dosavadního ministerstva lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu (sídlem ve Vršovicích, v budově dnešního MŽP) pod ministerstva zemědělství (lesy a voda) a průmyslu (dřevozpracující průmysl). Část lesáků odešla na MZe na Tišnov (s kompetencemi), část zůstala na MŽP ve Vršovicích (bez kompetencí).
Protože podle tehdy platných zákonů č. 61/1977 Sb., o lesích, a č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství, nebylo možné sankcionovat restituenty lesů – fyzické osoby (pokuty bylo možné ukládat tolika organizacím), přispěchali úředníci MŽP s návrhem zákona o Lesnické inspekci, která měla mít kompetence stejné, jako byla část kompetencí prvoinstančních orgánů státní správy lesního hospodářství (dříve ONV, po novu okresních úřadů). Tento návrh přes vládu prošel do České národní rady, kde narazil na předsedkyni ČNR JUDr. Burešovou. Ta se návrhu postavila, že není možné, aby dva správní orgány měly shodné kompetence. Takže návrh zákona byl na půdě ČNR přepracován do podoby Zákona o inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa a sankční pravomoci byly zúženy na 4 případy, kterými by došlo či hrozilo poškození životního prostředí v lesích. Přitom se mělo za to (vyplynulo z jednání), že škoda na životním prostředí je škoda ve smyslu již tehdy platného zákona o životním prostředí – využití životního prostředí nad rámec stanovený jiným právním předpisem (nikoliv samotným zákonem o ČIŽP).
Bohužel ČIŽP toto od počátku nerespektovala a jednala nad rámec zákona. Osobně jsem v letech 1992 - 1993 dal dva podněty okresním prokuraturám pro překročení pravomocí Inspekcí (tehdy existoval prokurátorský dozor nad činností správních orgánů) a v obou případech prokuratura šetření Inspekce zastavila (v jednom případě dost rozezleným způsobem). Se vznikem státních zastupitelství tento dozor padl.
Od roku 1996 platí nový zákon o lesích. Mezi správní orgány jednající podle tohoto zákona Inspekce zahrnuta nebyla. Naprosto správně. Protože zákon o lesích sám o sobě stanovuje limity využití životního prostředí a k dohledu na jeho dodržování má být povolán pouze jeden správní orgán či jejich soustava – orgány státní správy lesů a nikdo jiný. Vrchní státní dozor ministerstvem životního prostředí zde byl ponechán jako úlitba Vršovickým, avšak bez možnosti udělování sankcí.
Osobně jsem přesvědčen, že zákon o lesích jakožto novější právní norma nepřímo odejmul pravomoci Inspekce v otázce ochrany lesa a inspektoři čerpali a čerpají finanční prostředky na svoji činnost v rozporu s platným právem. Má-li se dnes Inspekce zbavovat pravomocí v otázce lesů, dojde tak pouze k potvrzení toho, co se již nepřímo před téměř třiceti lety stalo.
Pláč nad pozbytím vrchního státního dozoru je zcela lichý, protože Inspekce je správní orgán založený zákonem, nikoliv rozhodnutím ministra a proto nemůže za ministerstvo vrchní státní dozor provádět!