logo Silvarium tisk

Města v Evropě mění svou krajinu malými lesíky, které jsou stejně odolné a rozmanité, jako kdyby rostly v divoké přírodě, rozlohou se ale někdy vejdou na tenisový kurt. K vytvoření původního lesa, který má spoustu výhod, využívají ve Francii, Belgii nebo v Holandsku metodu nejslavnějšího japonského botanika Akiry Mijawakiho.

Cílem je malý funkční ekosystém, který se skládá z hustého porostu původních sazenic rostlin a stromů. Jeho přínosem je, že obnovuje půdu a chrání kvalitu vody i vzduchu. Botanik Akira Mijawaki v roce 1970 zjistil, že stromy kolem japonských šintoistických a buddhistických svatyní jsou skoro vždycky druhy původní na japonských ostrovech, přitom ale na druhé straně jen 0,06 % současných japonských lesů je složeno z těchto druhů stromů. Mijawaki začal lesy obnovovat na zničené nebo odlesněné půdě, která postrádala humus. Vytvořil v Asii přes 1700 lesů, z nichž se skoro 97 % během deseti let vyvinulo do odolného ekosystému.

Celý článek najdete zde.

Komentáře  

0 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 20:57
Vzkaz panu Martanovi k uzavřené diskusí pod jeho článkem:

Pane Martane,
když už jsme u té psychologie, je v rámci ní také všeobecně známo, že lidé, postrádající v odborné diskusi argumenty, se uchylují k argumentaci ad hominem. Nepřekvapil jste mě tedy.
Dnes jsem byl na Vysočině a ač ne křesťan, popsal bych to, co jsem tam viděl, jako apokalypsu. Pokud nedojde k radikální změně (co by ji mohlo způsobit?), budou ve výhledu 5-10 let celé okresy, zejména v její jižní polovině, téměř bez dospělých porostů.
Mně osobně je líto každého stromu, i toho, který byl vysazen na nevhodné stanoviště nevhodným způsobem, umírá-li. Ještě víc je mi líto dětí, které kvůli hrubým chybám plantážnického boreálního lesnictví takové lesy zažijí až v dospělém věku. A úplně nejvíc je mi líto bludařů neschopných sebereflexe, kteří se budou ve svých omylech vzájemně ujišťovat až do hořkého konce.
+7 # Rensa 2020-06-26 19:07
Souhlasím, že lesy na Vysočině může zachránit jen radikální změna.
Jenže ty lesy jsou z velké části stále ještě smrkové plantáže. A ty se nezachrání rozumováním o tom, že naši předci před sto (padesáti, dvaceti) lety udělali chybu (Fanta), a že je třeba změnit druhovou skladbu a pěstovat je přírodně-blízce.
Ty by zachránilo, nebo jejich rozpad alespoń výrazně zpomalilo, rozvzpomenutí se, že:
- proti kůrovci se bojuje lapáky, lapači a asanací kůrovcového dříví,
- neošetřené kůrovcové dříví se netransportuje po republice,
- hromady klestu ponechané k vyschnutí měsíce a měsíce před seštěpkováním jsou množírnami kůrovce,
- hajní a ostatní provozní personál má sesednout z ofroudů na kraji lesa a dál používat své dvě zadní končetiny, aby mohli koukat do korun stromů a ne jen přes stěrače,
- harvestor pro dva kůrovčáky nikdy nepojede, proto nabrat zpět chlapy s pilkama a traktorem aspoň do ochrany lesa a pořádně je zaplatit, protože pro majitele lesů to bude mnohonásobně lacinější, než prodávat znehodnocené dříví.
Ale asi jsem jen starý bludař neschopný sebereflexe.
+8 # schutzmeister@iex.cz 2020-06-24 11:38
No a jde to i bez přiblblých studií a LHP.
https://boomforest.org/en/pages/index#forests
A žádný debaty, jestli sázet smrk či buk. :lol:
+4 # Starý 2020-06-24 13:08
Ano, a jakoupak mají plošnou podporu??? A kde na to berou.
Koukněte jak to je s našimi zemědělci.....
Průměrných 14 000 na 1 ha a na hlavu 500 000,-

Pane Pelíšku, to netvrdím já...ale bohužel platím ze svých daní !!!!

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/chcete-jen-ceske-potraviny-zde-je-cena-kterou-byste-museli-zaplatit-109595
+7 # schutzmeister@iex.cz 2020-06-24 20:28
To celkem není podstatné. Ať to vysadí dobrovolník nebo rumun ve mzdě, podstatný je starý princip - zasadit to, co v místě roste a v co největší směsi.
Jak píše i má příručka " Rolník lesníkem" z roku 1912 - rozhlédněte se po okolí co roste dobře sousedům a ty stromy , které najdete nejvzrostlejší, sázejte. Tedy tenkráte - vysévejte. To se ještě moc nesázelo.
U nás máme propracovanou typologii, ale pak se tam stejně sadí, co je zrovna po ruce. A kdo by se ještě trápil se směsí ?
+6 # Vladimír Pelíšek 2020-06-24 20:45
Ano. Základem jsou nálety, ty se dosadí tím, co v místě roste. Mne pod umrlymi smrkoplantazemi po jedné generaci hezky zmlazuje habr, někde klen. Dosazuju to bukem a jedli z náletu vzdálených do 1 km. Vše jednotlive, nebo ve skupinkách do 100 m2. Habr udělá pěknou kostru - roste tak rychle, ze ho sparkata nemá šanci zničit. Později dělám výběr, uprednostnim bk proti habru, nechávám klen. Dub dosazuju pouze zimní, do 10%. Už se rýsuje konečná skladba: 30% hb, 30% bk, 20% jedle, 5% klen, 5% dbz, zbytek třešeň, jilm. Vše místní. 4. LVS, svěží, bukové stanoviště. Nejstarší porosty tohoto typu mám 22 let staré a už několik let nepotřebuji téměř žádné výchovné zásahy. Náklady na sadbu? Minimální až nulové, stromky z náletu mi zdarma věnuji sousedé, kteří by své nálety museli beztak proředit, a jak je to cca metr vysoké, tak je to při této hustotě prakticky zajištěné proti zvěři.
+14 # Máchal 2020-06-25 09:06
Propracovaná typologie a potenciální přirozená skladba je určitě velké plus a super vodítko, a třeba v přírodní rezervaci klíčové a víceméně závazné. Není ale nutné z toho zas dělat běžně úplnou modlu. Považuji za lepší udělat pokud možno stabilní a bohatší porostní směsku i vč. okořenění druhy, které přímo v typologii napsané nejsou a moc jich v lese není (LP, JS, JL, JV, TŘ atd.). Nějak mi uniká, za co tenhle Vladimírův příspěvek sklízí mínusy, může mi někdo vysvětlit, co dělá blbě?

Ale třeba

„Způsob rekultivace, kdy les roste desetkrát rychleji a má až dvacetkrát větší potenciál biologické rozmanitosti než nepůvodní porost ... jeden takový les o rozloze 400 metrů čtverečních ve francouzském městě Toulouse. Roste v něm dvaadvacet druhů stromů o celkovém počtu 1200 kusů. „Porost sázíme velmi hustě, aby mezi sebou druhy co nejvíc spolupracovaly. Zachytí tak víc CO2 a stromy rostou až desetkrát rychleji než v konvenčním lese,“"

si myslím že už je trochu za čárou zdravého selského rozumu. A z mého pohledu trochu hrozí diskreditace celkově správné cesty přibližování přírodě blízkým lesům, pokud někdo tohle přehnaně nadšeně a "přezeleně" prezentuje a cpe někomu, kdo ten selský rozum má.
+8 # Starý 2020-06-25 10:02
Nemínusuji a tudíž nemohu vysvětlovat.
Jen k věci. Na malém kousku Pelíškova lesa skvělé a také mu v tom fandím a dopručuji všem, jen z technického hlediska to nelze realizovat všude a ne vždy jsou pro to dané podmínky. Nesmysly z článku nebudu komentovat.
Plný souhlas se selským rozumem a jeho pokud možno plošnou podporou...………
U 400 m2 u nás není zalesňovací povinnost a takový lazour bych ani za les nepovažoval a prospěch pro společnost už …. mi nějak uniká, ale volejme sláva, tak jak u Pelíškova lesa, i já jich mám takových několik částí, ale nikomu tento projekt nevnucuji. Ovšem hledám jistý konsenzus pro všechny vlastníky lesů (v ČR jich máme a kolem mne jich je), zejména v dnešní složité době, což někdo nikdy nepochopí.
-2 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 11:15
Víte, s člověkem, který je primárně tak silně negativně nastavený vůči všemu, co přesahuje rámec jeho zkušeností nebo chápání, je těžké konstruktivně diskutovat, pane Starý.
Opravdu nevím, co by mělo být špatné na porostních směsích, za situace, kdy řada porostů evidentně trpí až odchází vlivem klimatu a my nemůžeme vědět, jak se klima bude dále vyvíjet - nemůžeme tedy vědět, jakým dřevinám bude budoucí klima nejlépe vyhovovat.
Naprosto se mýlíte, pokud tvrdíte, že takový postup lze provádět pouze u nějakého "lazouru". Proč, proboha?? Vždyť dnes existují i plochy v rozlohách desítek hektarů, kde ty nálety máme a takto dosazovat můžeme.
Co mi opravdu vadí, je ten tón, kdy vydáváte smrkolesnictví za seriózní, byť s menšími chybkami, zatímco návrat k přírodě blízkému lesnictví za experimentování, za které vám má navíc někdo ještě platit. To je doslova nehoráznost. Až začnete platit vy za škody, které jste napacháli a pácháte plantážnictvím, tak se ozvěte, aby vám společnost začala platit náklady za návrat k normálu, který by měl být samozřejmostí.
+8 # Starý 2020-06-25 12:25
Naopak váš negativismus nebere konce.
Však vás vyzdvihuji a fandím na vašem lese, výměru jste nikdy neuvedl, takže jsem nemohl hodnotit "lazour", toto se vztahovalo k těm 400 m2.

Ale toto už asi těžko pochopíte při naopak vašem negativismu.

Naopak stále jsem vám ještě dost důrazně nevysvětlil a asi nikdy mi nebude dopřáno-ve vašem případě, že všechny naše lesy - plošně a v jakémkoli stavu potřebují podporu. Bože, jak už to napsat???

A pak proboha teze našich "zelených" co to je normál?
Prosím o výklad a k jakému dni, roku, desetiletí, století a td., jej datovat.????
+1 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:09
Aktuálně 8,2 ha, staří 3-90 let, z toho zalesneno mnou od r. 1998 6,5 ha, výše dotaci: NULA, výše vlastního vkladu vc. porizovacich nákladu cca 300-350 000 Kč. Stačí?
+4 # Starý 2020-06-25 13:13
Ano a kvituji to. Kdo takto zalesňuje a sám to na vlastní kůži vím, má můj obdiv. beru poměr plochy lesa vůči novému zalesnění. I když zalesňování v posledních tří až čtyř let je modla a štěstí některých v určitých oblastech.
Určitě ale dle toho co píšete, můžete děkovat lesnickým předkům, že vám tu vysadili a vypěstovaly předrosty JD a dalších. A nebo že by to byly římané, či arabové?
0 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:55
Nebyli to ani jedni. Jedle je totiž v oblasti, kde mám lesy, spolu s bukem původní, dominující drevinou. Přežila tam ne díky modernímu lesnikovi, ale jemu navzdory. Přirozene lesy v ČR opravdu lesnika “klasického střihu” nepotřebuji.
+6 # Hroch 2020-06-27 09:53
Opravdu nevím co by mělo být špatné na porostních směsích za situace, kdy řada porostů evidentně trpí až odchází vlivem klimatu a my nemůžeme vědět, jak se bude nadále vyvíjet- nemůžeme tedy vědět, jakým dřevinám bude budoucí klima vyhovovat.
To by se mělo tesat do kamene.
-3 # Vladimír Pelíšek 2020-06-29 11:48
Vidíte, citujete mě - a sklízíte plusy, ale když jsem to předtím napsal já, byl jsem mínusován. Mnozí by udělali dobře, kdyby plusovali / mínusovali podle toho, co je vyřčeno, ne podle osoby pisatele.
-4 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 11:30
Víte, dokonce mi to vydali i v LP, ročník 2002, už tehdy jsem to dělal a sami mě oslovili s žádostí, abych to napsal. Jenže intelektuální obzory mnoha zde zavítavších (ne nutně píšících, protože na to už nemají) pánů končí u mínusování / plusování příspěvků podle toho, kdo je napsal, aniž by je četli. A "toto" má v rukou osud českých lesů! Potom nemáme mít jedny z nejzdevastovanějších lesů v Evropě.
+8 # Starý 2020-06-25 12:38
Sám jsem také už publikoval a nemusím se chlubit. A víte proč?
Jelikož jde vždy o místo a čas, což v lesích je těžké určit a brát za dogma, jelikož les není pole a procesy jsou jiné a dlouhodobé.
Což sám sebereflexí uznávám a vývoj neumím dokonale předvídat, tak se budu raději zdržovat těchto argumentací, které z jiného pohledu mohou být různě použitelné.
Jinak ano, některý můj malý "lazour" lesa má super složení a jiný ne, ale co to znamená z hlediska dalšího vývoje neumím stoprocentně říci.
V r. 2002 jsem sázel JD ve směsi s BO, DG, DB, BK, JDO, DBČ, ANO, FUNGOVALO TO. Dnes bych je ale jinak střídal a dle stanoviště i měnil, byť PLO a HS říkají něco jiného a to to vůbec nebylo za dotace.
Jsou to procesy, které také učím jiné lidi, ale rozhodně je nevnucuji jako jediné dobré, ono to tak opravdu leckdy není p. Pelíšku.
Třeba k tomu i sám někdy dojdete A SEBEREFLEXE ZABODUJE.
-8 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:06
Starý, já jsem ještě žádný les neznicil. Pokud mluvíte o sebereflexi, začnete raději u těch, kteří to o sobě říct nemohou. A ze jich, takových, “co by bez nich les nemohl existovat”, máme, ze?
+5 # Starý 2020-06-25 13:17
Ano je jich dost a stále budou, jen je velký rozdíl, když je politicky a ekonomicky řídí břídilové, benzínoví ekonomové a další stvoření, kterým je les ukraden.
S tímto se setkáváme denně, obdobné je to s médii.
Les ničí kůrovcovití, kterým to někdo z vlivných a nelesáků umožnil svými rozhodnutími a lesníci, které tak dehonestujete, bohužel nemají obrany.
-7 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:58
Kůrovec v této chvíli především “řeší” patologicky nevhodnou skladbu lesních porostu v ČR. Kdyby tam rostlo, co tam růst má, byly by škody zlomkove, politik nepolitik, dotace nedotace.
+2 # Starý 2020-06-25 12:44
Jen mi prosím prozraďte _ kdo jiný nežli lesníci (nemyslím toho kdo je dnes aktuálně řídí) zvládne a zvládal několik století naše lesy???

Snad ne zelení, těm stačilo posledních pár let k jejich zničení.
-2 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:03
Asi vám uniklo, Starý, ze žijeme ve střední Evropě. Tady jsou na 90% území lesy přirozeným ekosystemem, a jaké lesy! Stačí počíst ve starých římských či arabských kronikách. Nebo můžete navštívit místa v pohraničí, třeba v Novohradskych horách nebo Beskydech, a uvidíte, jak rychle dokáže i v horských polohách probíhat sukcese lesa na druhotně nelesní stanoviště. To jsou bohužel základy...
+3 # Starý 2020-06-25 13:19
Beskydy znám víc než dobře a i Novohradské hory, ale výklad nelesní stanoviště???
-3 # Vladimír Pelíšek 2020-06-25 13:56
Napsal jsem DRUHOTNĚ nelesni stanoviště, tedy stanoviště původně lesní, ale poté člověkem odlesnene. Opět základy...
+1 # Starý 2020-06-26 10:09
Dle zákona je lesní půdou i holina ….
Opět základ a váš výklad....
Mým výkladem by bylo - pozemek bez porostu, ale asi jsem mimo váš rámec.
+5 # schutzmeister@iex.cz 2020-06-25 12:19
Cituji Máchal:
Nějak mi uniká, za co tenhle Vladimírův příspěvek sklízí mínusy, může mi někdo vysvětlit, co dělá blbě?

Osobně se domnívám, že on to má přednastavené v přihlášení - prostě každý den se mu dva mínusy automaticky přidají. :lol:

A ten "desetkrát rychlejší vzrůst" bude pravděpodobně srovnání výškového přírůstu, něco jako jedle versus jilm, kupříkladu. Je to propagace, stejně jako ta ptákovina s CO2.
-1 # Starý 2020-06-25 12:20
Ano....
+9 # Máchal 2020-06-26 09:16
Já tyhle články psané newspeakem nejspíš jen ještě neumím číst a přeložit do rodného jazyka. Takže v korektní mluvě maximálně spolupracovat = zoufale bojovat o světlo i kořenový prostor, funkční lesní ekosystém = aspoň 400 m2, a přehoustlá přeštíhlená nestabilní mlazina = recept na řešení "světového problému" s největším nepřítelem lidstva, bezkonkurenční past na ďáblovu molekulu CO2. Jsem jediný kdo má pocit, že tohle už snad ani nemůže být myšleno vážně, a že je to jen únik zoufalých myslí do bubliny pseudoproblému, strkání hlavy do písku před opravdovými problémy, které se na nás řítí? Já se tedy při čtení zpráv ze světa nemůžu zbavit dojmu, že se svět úplně zbláznil. Recepty jedné z nejvlivnějších osob planety na pití dezinfekce jako lék proti respiračnímu onemocnění, rasisticko-marxistic ká revoluce v USA, pohraničníci dvou miliardových jaderných velmocí po sobě útočí pěstmi a kamením, do Evropy se stěhují miliony lidí, protože se tu "uživí" bez práce a prochází jim to, čím dál míň plíživá cílená islamizace Francie, Švédska a dalších zemí, likvidace automobilové dopravy a adorace elektromobilů, které nejdou uhasit, v zájmu snížení znečištění (asi na tu energii budou stačit větrníky), zatímco se kolem dokola zeměkoule vozí extrémně smrdutými megaloděmi neuvěřitelné nesmysly a další a další. Takže třeba velkoplošné vypalování amazonského pralesa hrabivým gaunerem zas tak nikdo neřeší. Bláznivý svět.

Diskuse na serveru Silvarium.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Domníváte se, že lesnictví potřebuje nové přístupy založené na šlechtění lesních dřevin pro vyrovnání se se současnými problémy?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě