Název: Jak být ekolog a nedopustit greenwashing?
Zdroj: Marketing a média
Datum: 13.08.2007
Rubrika: reklama
anketa
1. Měla by podle vás být nastavena závazná pravidla pro reklamu, v níž se zadavatelé staví do role ochránců životního prostředí? A kdo by je měl formulovat a dohlížet nad nimi?
2. Souhlasíte s požadavkem Ala Gorea, aby reklama hrála roli ochránce životní prostředí? A jak ji dělat, aby jí konzumenti uvěřili, když reklamu vnímají především jako nástroj k podpoře prodeje, a tedy i vyšší spotřebě?
Martin Paleček
idea maker
Thamesdown
1. Nemyslím si, že by nějaký oficiální subjekt měl nastavovat pravidla environmentální reklamy. Je na spotřebiteli a jeho úsudku, jak daná značka prospívá ekologii. Firmy bych rozdělil asi na ty, které opravdu ekologicky jednají (především ty v severských zemích, kde je ekologie a odpovědný přístup k zásahům do životního prostředí součástí dlouholeté výchovy a smýšlení většiny, př. Tetrapack, Volvo...), a ty, které využívají ekologická témata jen pro zlepšení pozitivní image značky (některé ropné společnosti; otázkou je, kolik znečištění způsobí tam, kam veřejnost nedohlédne...).
2. Dobrá environmentální kampaň by samozřejmě zabrala. Manipulativní působení reklamy funguje i tím "správným" směrem, a tak strategicky dobře naplánovaná kampaň může způsobit i masivní "uvědomění si" potřeby ekologického přístupu k životu (viz fungující kampaň na třídění odpadů v ČR). Důležité je propojení několika kanálů působení (škola, masmédia, ekonomická zvýhodnění pro firmy,... reklama, PR).
Birgitt Rechberger
generální ředitelka
Henkel ČR
1. Podle mého názoru by především měla být stanovena pravidla, která zaručí kvalitu výrobku. Za takových podmínek by reklama s ekologickým podtextem měla podléhat stejným regulím jako jakákoli jiná reklama. Zejména by neměla být klamavá nebo zavádějící a rozhodně by měla být v souladu s všeobecně uznávaným etickým kodexem pro reklamy.
2. Změnu spotřebitelského chování by měl iniciovat především výrobce. Společnost Henkel se této role ujala už před mnoha lety, například když v roce 1983 uvedla na trh vůbec první bezfosfátový prací prášek. Znamenalo to sice změnu výrobních technologií a celkově vyšší náklady, avšak pro firmu Henkel bylo prioritou životní prostředí. V roce 2006 Henkel ve spolupráci s některými dalšími výrobci pracích prostředků na českém trhu a Evropskou asociací výrobců mýdla, pracích a čisticích prostředků (A.I.S.E.) iniciovala kampaň s názvem "Provětrejte své prací návyky". Kampaň souvisela s kompaktizací pracích prostředků v České republice a měla za cíl přimět spotřebitele, aby při nákupu více zvažovali jejich vliv na životní prostředí.
Vojtěch Kotecký
programový ředitel
Hnutí DUHA
1. Konkrétní pravidla by být měla. Není důležité, kdo je stanoví, pokud se jimi reklamní průmysl skutečně bude řídit. Spíš musí být dostatečně konkrétní a zároveň plošná. Hlavní odpovědnost by přitom měl nést zadavatel. On - spíše než kreativec v agentuře - ví, co je pravda a co přehánění, on také reklamu schvaluje.
2. Reklamní průmysl samozřejmě může tak jako málokdo jiný pomoci, aby se zdravé, "zelené" zboží a chování v domácnosti stalo každodenní samozřejmostí. Pomůže tak biopotravinám, ,zelené' elektřině, dřevu z lesů dodržujících pravidla zdravého hospodaření, recyklaci odpadu a tak dále. Může jít o normální zakázky pro výrobce nebo třeba spolupráci s ekologickými organizacemi na nekomerčních kampaních.
Pokud se "zelené" zboží nemá stát pouhou módní vlnou, ale trvalou sou-částí našeho života, musí mu spotřebi-telé věřit nejen na první pohled, ale také zítra a pozítří. Zda bude, závisí právě na tom, jestli půjde jen o průhledný greenwashing, nebo nabídku, která je opravdu zdravá pro spotřebitele a svět kolem něj.
Mark Wright
CEO
Leo Burnett
1. Nevidím důvod, proč by jakákoli značka propagující ochranu životního prostředí měla být regulována ostatními institucemi, pokud její komunikace souhlasí se všeobecnými pokyny reklamní regulační instituce a je fakticky správná. Uvítal bych ovšem, kdyby bylo veřejnosti poskytnuto více informací prostřednictvím agentur zabývajících se životním prostředím, státních institucí a také médií, tak jako tomu je v západní Evropě.
2. Ano, plně bych podpořil názor, že společnosti komunikující značky v reklamě, PR nebo dalších disciplínách mohou hrát aktivní roli v budování veřejného povědomí o záležitostech týkajících se životního prostředí. Leo Burnett Sydney zorganizovala úspěšný projekt "Earth Hour", který pomohl vzbudit veřejné povědomí o potřebě šetření energie. S pomocí lokálních městských institucí, médií a klientů se podařilo v Sydney 31. března v 19.30 na jednu hodinu vypnout světla. Tímto demonstrovali, že se každý může přičinit o změnu životního prostředí.
Jitka Volková
manažerka
Nadace O2
1. Firmy jsou nuceny přijímat řadu přísných opatření týkajících se ochrany životního prostředí a dodržovat stanovená pravidla. Nemyslím si, že je v oblasti reklamy nutné zavádět další. Pokud někdo nehraje čistou hru a poskytuje nepravdivé informace ohledně svého produktu či služby v souvislosti s dopadem na životní prostředí, z dlouhodobého hlediska se mu to nemůže vyplatit.
2. Jestli budeme označovat jakékoli pokusy o zlepšení životního prostředí za podezřelé a povrchní, je to cesta zpátky. Jistou roli "ochránce" by automaticky mělo přijmout každé odvětví, instituce, firma i jednotlivec. Pochopitelně s mírou samoúčelných reklam bez reálného obsahu zde poroste i míra nedůvěry mezi spotřebiteli.
Monitoring médií
- pátek 5. prosinec 2025
- Univerzity za klima budou v úterý protestovat proti Motoristům na MŽP (ČTK)
- Různorodý les kopíruje koloběh lidského života. Starší generaci nahrazují mladší ročníky, dokazují čeští vědci (irozhlas.cz)
- Bavorské stojící mrtvé dřevo pomůže růstu vzácných druhů hub (prachaticky.denik.cz)
- Už druhé významné bavorské ocenění obdržel ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený (plzenskadrbna.cz)
- Nasavrky vysadily nový sad kaštanovníků, mají strom ve znaku (ČTK)
- V karvinském parku vzniká ovocný sad, má pomoci zmírnit šíření jmelí (ČTK)
- čtvrtek 4. prosinec 2025
- Informace celní správy k certifikátům TARIC při dovozu, nebo vývozu produktů EUDR (nli.gov.cz)
- Nová digitální služba Ponsse přináší revoluci v monitorování emisí při těžbě dřeva (TZ Ponsse)
- IKEA kupuje desítky tisíc hektarů lesa (echoprime.cz)
- Symbol adventu, ale hrozba pro stromy. Na Frýdlantsku je zvýšený výskyt jmelí (libereckadrbna.cz)
Anketa
Poslední komentáře
-
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, VčeraZakmenění silně nad přirozené plné??? Můžete trochu rozvést, slyším ... -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, VčeraTzv.vědci objevili Ameriku,hlavně že tečou miliony přes granty na různé ... -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, VčeraJe tam taková tabulka porovnání měřeného přírůstu slabá / silná probírka. -
Optimální intenzita probírek podporuje odolnost smrkových monokultur, uvádí nová studie
, VčeraVýsledky ukázaly, že mírné probírky vedly ke zvýšení produkce Zvýšení oproti ... -
Zpráva o stavu lesa 2024: méně nahodilých těžeb, více přirozené obnovy
, VčeraJen škoda že zpráva o stavu lesa nehodnotí znečištění odpady a odpadky ... -
Král smrků býval vládcem památných stromů v ČR (ČTK)
, VčeraJo, jo, to čemu dnes říkáme les, je v podstatě takové mlází.... Kolik měl ... -
Zpráva o stavu lesa a lesního hospodářství České republiky v roce 2024 (mze.gov.cz)
, Před 2 dnyJo, je to taková lesnická laterna magika. Nikdy nevíte, kde začíná fikce ... -
Podzimní houbařská sezóna končí. Lesní stráž řeší špatné parkování i pobíhající psy (Pardubický deník)
, Před 5 dnyA našel jsem i konfekci v jilmu - to sou pane sumičky.













