Anketní otázky:
· Jaké tři konkrétní role lesního hospodářství v ČR považujete za nejzásadnější?
· Jak by měl stát v oblasti lesnicko-dřevařského sektoru strategicky reagovat na klimatické, geopolitické a společenské změny?
· Jak hodnotíte dosavadní výsledky a dopady opatření souvisejících se strategií Green Deal v lesním hospodářství?
· Jaký postoj zastáváte k nařízení EU o odlesňování (EUDR)?

Ing. Eduard Levý, specialista hnutí STAN pro oblast lesnictví a životního prostředí
- STAN vnímá lesní hospodářství a dřevařský sektor komplexně. Lesní hospodářství není jen produkce dřevní hmoty, ale je to především soustavná péče o významnou část naší krajiny. Neopomenutelný je význam tohoto sektoru jako sociálního pilíře, který je důležitý nejen z pohledu rozvoje venkova.
- Jsme si vědomi toho, že vlastníci lesů nesou odpovědnost za své počínání a jejich snahu zpeněží až další generace, proto je vhodné uvolnit vlastníkům ruce. Bez diskuze a zapojení všech aktérů nelze adekvátně nastavit žádné životaschopné strategie na úrovni státu.
- Vnímáme nervozitu mezi lesníky s ohledem na navazující opatření jako nařízení o obnově přírody a další. Zde musí stát jednoznačně definovat své zájmy, a to nejenom v ochraně přírody, ale i v energetice a obraně státu. Nelze tato opatření převádět jen na vlastníky lesů, ale musí být aplikována ve všech ekosystémech.
- Myšlenka dobrá, provedení přehnaně byrokratické a pro EU zbytečné. Z našeho pohledu by bylo vhodné stávající nařízení zrušit. Vnímáme, že je mnoho funkčních certifikačních systémů, které jsou schopné transparentně garantovat původ výrobku.

Daniel Sterzik, předseda hnutí Stačilo!
- Hospodářský les je v našem pojetí komplexní záležitost, ze které nelze vypíchnout některé role. Za zásadní považujeme roli vodohospodářskou, ekologickou, sociální, ale nehodláme zanedbávat ani roli ekonomickou.
- Zpružnit řízení, aby nebylo těžkopádné. Dát větší pravomoci i odpovědnost těm, kteří skutečně hospodaří a kteří jsou konfrontováni s hospodářskou realitou. Ujasnit subordinaci a vytyčit strategické cíle, nikoliv cestu k nim.
- Raději bez komentáře.
- Toto nařízení nepřispěje k řešení problému. Ostatně jako skoro žádný předpis, který EU zavede.
Kompletní anketu najdete na stránkách zářijové Lesnické práce. Časopis snadno získáte ZDE.
Anketu již nyní najdete také v digitálním archivu Lesnické práce a Světa myslivosti.

Oldřich Černý, poslanec a člen Zemědělského výboru Poslanecké sněmovny ČR
- 1. lesy jsou zdrojem ochrany půdy, vody a krajiny; 2. zachování ekosystémů a podpora biodiverzity; 3. podpora práce lidí v lesnickém a dřevozpracujícím průmyslu a zároveň rekreační a volnočasová oblast pro občany.
- Stát musí zabezpečit, aby se v lesích řádně hospodařilo. Dále musí stanovit řešení a plán na odstranění kůrovcové kalamity, zvyšovat odolnost lesů a také podporovat regionální zpracování dřeva.
- Green Deal bude mít obrovský dopad na vše okolo nás a naší prioritou je od něj jako celku odstoupit.
- Je to jedno z dalších byrokratických nařízení EU a přesná ukázka toho, jak z možná dobré myšlenky vznikla další zátěž pro obchodníky, která zdraží cenu jejich výrobků, což zaplatí koncový zákazník. A stejně většina nadnárodních obchodníků najde způsob, jak celý proces obejít.

Mgr. Ing. Jiří Lehejček, Ph.D., vedoucí resortního týmu zemědělství a lesnictví, gestor oblasti životní prostředí
- 1. produkce obnovitelného zdroje materiálů i energie (zaměstnanost na venkově); 2. regulační funkce: např. ochrana před erozí, zplošťování povodňových vln, regulace globálního i místního klimatu (zmírňování sucha); 3. podpora biodiverzity.
- Stát by měl být schopen na tyto výzvy reagovat především ve svých rozsáhlých lesních majetcích. Státní lesy tak zatím místo plnění strategických služeb plní státní kasu, přitom role max. jednotek miliard ročně ve státním rozpočtu je oproti zmíněným výzvám přinejlepším směšná.
- Green Deal má za cíl transformovat lesní hospodářství v EU směrem k ekologické, klimaticky odolnější a udržitelné budoucnosti při rozeznání klíčové role hospodářů. Nic z toho se zatím v realitě nestalo, přestože to je nezbytné. Odpovědnost za to neseme všichni, kdo se v lesnictví pohybujeme.
- Z mapy světa zmizela z původních 6 mld. ha lesa plná třetina. Rychlost odlesňování se sice zpomaluje, ale tempo zejména na Sibiři je stále obrovské. Uchopení pro samotnou EU je nešťastné, pro zbytek světa a dovoz je třeba učinit rázné kroky v řádu jednotek let.
Hlasujte v anketě!
* Subjekty jsou seřazeny dle výsledků agentury STEM pro CNN Prima News (šetření od 28. srpna do 16. září).

Mgr. Marek Výborný, ministr zemědělství
- (1.) Zlepšovat ekosystémové funkce na krajinné úrovni. To dlouhodobě generuje (2.) trvalost a vyrovnanost produkce dříví jako základní obnovitelné suroviny. Ovšem dosáhneme toho, jenom když bude splněna i (3.), sociální role – zaměstnáme dlouhodobě naše občany žijící na venkově.
- Stát by měl podpořit přestavbu současných lesních porostů směrem k odolnějším lesům – tedy druhově i prostorově pestřejším. Stejně tak dřevařský sektor by měl dostat pobídky na rozvoj zpracování postupně se zvyšujícího podílu slabého listnatého dříví. Stát by to měl dělat motivačně, pozitivně.
- Dopady jsou zatím v legislativní úrovni – EUDR, Nature Restoration Law. Zásadní bude, jak ovlivní lesnickou praxi nebo naši konkurenceschopnost na dřevařském trhu. Green Deal definoval přechod Evropy k cirkulární ekonomice, tudíž je třeba nyní podpořit i udržitelné hospodaření v lesích.
- EUDR je součástí evropské legislativy. Ano, je to administrativa navíc, proto se s dalšími členskými státy snažíme o její minimalizaci. Opět to znevýhodní naše prodejce dříví na mezinárodních trzích. Zasadíme se o vytvoření tzv. kategorie zemí s minimálním rizikem.
Zástupcům politických subjektů, kteří na otázky redakce odpověděli, ještě jednou děkujeme. Jan Příhoda























